Should Sailors Marry? (1925)

Regie: Jess Robbins | 22 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Clyde Cook, Noah Young, Fay Holderness, Martha Sleeper, Oliver Hardy, William Gillespie, Helen Gilmore, Sammy Brooks, Kathleen Collins, Jules Mendel, Marjorie Whiteis, Fay Wray

Je had Charlie Chaplin, Buster Keaton en Laurel & Hardy. Harold Lloyd mogen we uiteraard ook niet vergeten. Maar er waren in de jaren tien en twintig van de twintigste eeuw nog heel wat komische helden van de stomme film. Helden die heel wat minder eeuwigheidswaarde bleken te hebben dan eerder genoemde heren. Clyde Cook was zo’n komiek. ‘The Kangaroo Boy’ werd hij ook wel genoemd. Niet alleen omdat hij afkomstig was uit Australië, maar ook vanwege zijn elastische lichaam, waarmee hij allerlei acrobatische toeren kon uithalen. Zijn beweeglijke lijf was zijn grote kracht, en de korte films waarin dat talent werd uitgebuit, zijn ook nu nog de moeite waard. Cook maakte echter ook veel films waarin er te weinig gedaan werd met zijn elasticiteit en dat zijn over het algemeen films die snel in de vergetelheid raakten. ‘Should Sailors Marry?’ uit 1925 heeft weliswaar een aantal hilarische scènes, maar blijft helaas niet hangen. Cook ontbeert de charme en de charisma die Chaplin, Keaton en Laurel & Hardy onvergetelijk maakten.

In het korte low-budgetfilmpje ‘Should Sailors Marry?’ papt Cook, getooid met een borstelsnor waar Groucho Marx nog jaloers op zou worden, aan met Fay Holderness, met wie hij ook trouwt. Fay is louter met hem in zee gegaan om haar ex (karakteracteur Noah Young, met indrukwekkende fysiek), een worstelaar, een loer te draaien. Maar oude liefde roest niet en Cook moet uiteindelijk vrezen voor zijn leven als zijn nieuwbakken echtgenote en haar ex een plannetje smeden om hem om zeep te helpen en er zo met zijn geld vandoor te kunnen gaan. Oliver Hardy duikt in een piepklein maar geestig rolletje op als de arts die het snode plan helpt uit te voeren. Hoogtepunt van het korte filmpje is de scène waarin Cook en Young bij elkaar in bed belanden, wat uiteraard niet zonder slag of stoot gebeurt. ‘Should Sailors Marry?’ kent enkele van dit soort kleine hoogtepuntjes en heeft met Young een heerlijke antagonist in de gelederen. Vermakelijk is dit filmpje wel, memorabel wordt het echter nooit.

‘Should Sailors Marry?’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).