Shut In (2016)

Regie: Farren Blackburn | 91 minuten | drama, thriller | Acteurs: Naomi Watts, Charlie Heaton, Jacob Tremblay, Oliver Platt, Clémentine Poidatz, Alex Braunstein, David Cubitt, Crystal Balint, Ellen David, Tim Post, Peter Outerbridge, Anton Chevrier, Thomas Macedo

‘Shut In’ gaat over Mary Portman en haar achttienjarige zoon Stephen, die na een ernstig auto-ongeluk, waarbij echtgenoot en vader om het leven komt, verder moeten met hun leven. Stephen is na het ongeluk niet veel meer dan een kasplantje, maar Mary verzorgt hem met liefde, toewijding en misschien wel schuldgevoelens. Wanneer ze slaapproblemen krijgt en de realiteit uit het oog lijkt te verliezen, lopen de spanningen op.

“Stranger Things” acteur Charlie Heaton is in ‘Shut In’ gecast als moeilijk opvoedbare puber, die door zijn ouders – die ten einde raad zijn – naar een kostschool gestuurd wordt. We vallen middenin dit gegeven, dus moeten dit maar aannemen. Afgezien van een korte woordenwisseling in de auto met zijn vader zien we niets van dat dwarse pubergedrag van Stephen. ‘Shut In’ maakt een hoop van dat soort fouten: we krijgen te horen wat we moeten geloven, maar zien doen we dat niet.

Mary wordt gespeeld door Naomi Watts. Ze is naast (stief)moeder van Stephen ook kinderpsychologe en behandelt jonge probleemkinderen in een praktijk bij haar huis – dat vreemd genoeg kilometers van de bewoonde wereld afligt – lekker handig voor haar patiënten. Zo ook de dove Tom (Jacob Tremblay), die ze na een therapiesessie niet wegstuurt zonder hem een warme muts en sjaal mee te geven. Het wordt er zo dik bovenop gelegd dat Mary haar moedergevoelens niet kwijt kan, nu haar eigen zoon in staat van stupor verkeert, dat je niet vreemd opkijkt dat deze Tom een grotere rol in het verhaal krijgt. Op een nacht vindt ze hem ineens in haar auto, maar wanneer ze hem binnenbrengt, is hij binnen een mum van tijd weer verdwenen.

Nog meer schuldgevoelens voor Mary, wat ervoor zorgt dat ze ’s nachts droomt dat Tom toch nog bij haar in huis is. Dit zorgt voor een hoop jumpscares, die je bijna op de seconde af vooraf aan voelt komen. ‘Shut In’ levert weinig spanning op dus en wat daar nog aan bijdraagt is het feit dat na een uur al duidelijk is hoe de vork in de steel zit. Omdat we dan nog een half uur te gaan hebben, moeten we verplicht een saai en voorspelbaar kat-en-muis-spelletje doorstaan. De paar gruwelijkheden die daarin verweven zijn, redden de film niet van de middelmatigheid.

‘Shut In’ bouwt op het vaak gebruikte principe van ‘is de hoofdpersoon gek of wordt ze echt bedreigd?’, maar afgezien van een leuke rol van Oliver Platt als Mary’s toegewijde huisarts, levert dat te weinig op. Naomi Watts is verder prima en maakt haar ongemakkelijke obsessie voor haar patiënten invoelbaar – hoe ongeloofwaardig dit ook is. Uiteindelijk lijkt ‘Shut In’ teveel op andere films in het genre en biedt de film te weinig om herinnerd te worden.

Bioscooprelease: 1 december 2016
DVD- en blu-ray-release: 1 april 2017