Shutter (2008)

Regie: Masayuki Ochiai | 85 minuten | horror | Acteurs: Joshua Jackson, Rachael Taylor, John Hensley, David Denman, James Kyson Lee, Maya Hazen, Adrienne Pickering, Megumi Okina, Natalie N. Okamoto, Albert Smith, Daisy Betts

De lol van Amerikaanse remakes van Japanse horrorfilms was er na ‘The Ring’ (2002) en ‘The Grudge’ (2004) wel zo’n beetje af. Toch menen enkele studiobonzen in Hollywood ook nu nog hun pension veilig te kunnen stellen door Aziatische horrors in een Amerikaans jasje te gieten.

Zo is het nu de beurt aan ‘Shutter’ (2004), een Thaise spookfilm in de stijl van de Japanse ‘Ringu’. Origineel was deze film al niet; de kijker werd voor de zoveelste maal getrakteerd op een bleek spookmeisje dat de hoofdpersonen keer op keer met onverwachte verschijningen de stuipen op het lijf jaagt. Deze Thaise productie viel echter positief op door een aantal effectieve schrikmomenten en een sterk script inclusief verrassende plotwending.

De Amerikaanse remake van ‘Shutter’ verdraait het oorspronkelijke verhaal en focust de film rond het pasgetrouwde Amerikaanse stel Ben (Joshua Jackson, ‘Dawson’s Creek’) en Jane (Rachael Taylor, ‘Transformers’), dat een huwelijksreis naar Tokyo combineert met een fotografieklus van de echtgenoot. Komt dit gegeven je enigszins bekend voor? Dat kan goed kloppen; zodra Jane op zichzelf Tokyo ontdekt, denk je even Sofia Coppola’s ‘Lost in Translation’ in je dvd-speler te hebben gestopt.

De huwelijksreis van Ben en Jane neemt een akelige wending zodra Jane per ongeluk een Japans meisje omver rijdt dat om onverklaarbare redenen midden in de nacht de weg blokkeert. Het begint met spookverschijningen op foto’s van het stel en eindigt met het verschijnen van het doodgereden meisje zelf. Zint dit meisje op wraak omdat ze door de auto werd geschept of speelt er misschien meer? Dat is voor de kijker niet tamelijk moeilijk te ontrafelen; zeker niet als je de originele Thaise film al hebt gezien.

‘Shutter’ wordt ons voorgeschoteld als mosterd na de maaltijd. De film verschijnt jaren te laat en voegt niets origineels toe aan dit subgenre binnen de horrorwereld. Geen wonder dus dat de Nederlandse distributiemaatschappij op safe speelt met een dvd-release. Want de bezoekersaantallen voor een bioscooprelease van een gedateerd concept zonder sterrencast zouden de distributeur waarschijnlijk meer angst aanjagen dan ‘Shutter’ ooit voor elkaar zou kunnen krijgen.

Wouter Westerhof