Shuttle (2008)

Regie: Edward Anderson | 102 minuten | thriller | Acteurs: Tony Curran, Peyton List, Cameron Goodman, Cullen Douglas, Dave Power, James Snyder, Tom Kemp, Kaylan Tracey, Jen Alison Lewis, James Ryen, Jackie Cowls, Roy Souza

‘All they wanted was a ride home’ klinkt de tagline van deze film. Zodra je deze tekst leest, hoor je in je hoofd al de mannelijke, zware bioscoopstem deze zin door de speakers knallen en gaan je armharen overeind staan van het kippenvel. En gedurende film zal dit niet anders zijn.

Wanneer de vriendinnen Jules (Cameron Goodman) en Mel (Peyton List) terugkomen van hun meidenweekend in Mexico stranden ze ’s nachts op het vliegveld en ontmoeten daar de vrienden Matt (Dave Power) en Seth (James Snyder). Jules en Mel besluiten om de shuttlebus naar huis te nemen en de heren besluiten vervolgens om ook in te stappen. De flirtgrage Jules en de gewillige Seth vermaken zich prima met elkaar en de ingetogen Mel en Matt kletsen samen wat. Het vijfde wiel in de wagen is zakenman Andy die al in de bus zat voordat dit kwartet instapte. Als na een tijdje de bus naar een afgelegen gebied blijkt te rijden in plaats van naar huis, komt de ware bedoeling van de chauffeur stukje bij beetje naar boven..

‘Shuttle’ is niet zomaar een dertien-in-een-dozijn thriller, wat je in het begin misschien zult denken. De film heeft een continue spanningsboog en boeit van begin tot het eind. Op de meest onverwachte momenten schrik je je wezenloos en de film blijft verrassend door de vele plotwendingen. Ook de ontsnappingsacties van dit viertal levert vele angstaanjagende momenten op. Daarnaast weet de plot door het verrassende motief van de buschauffeur te verrassen.

De vriendinnen Jules en Mel hebben ‘chemistry’ en vormen een geloofwaardig vriendinnenkoppel. Deze hoofdkarakters worden gedurende de film goed uitgediept: de relatie tussen de twee vriendinnen blijkt net even anders in elkaar te zitten dan in het begin gedacht. De onderliggende verhaallijnen in combinatie met de plotwendingen maken deze film dan ook minder oppervlakkig dan de meeste thrillers met jonge, knappe mensen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de thrillerreeksen ‘I Know What You Did Last Summer’ (1997) en ‘Scream’ (1996) waar enige uitdieping van de karakters ver te zoeken was. Hoe verder in deze film, hoe duidelijker de rol van bepaalde karakters wordt (zoals zakenman Andy), en dat maakt de film net even beter dan bijvoorbeeld bovengenoemde thrillers.

Is er dan niets negatiefs? Jawel, als het om geloofwaardigheid gaat scoort de film niet hoog. De vraag is alleen of een thriller überhaupt wel geloofwaardig kán zijn..? Gedurende alle kilometers die ’s nachts met de shuttlebus worden gereden, komen ze bijvoorbeeld vrijwel niemand tegen. Geloofwaardig? Nee, maar het brengt de film weinig schade.

Regisseur en scriptschrijver Edward Anderson maakt met ‘Shuttle’ zijn regiedebuut en dankzij een angstaanjagende verhaallijn, geloofwaardige acteurs en de continue spanningsboog is het nog een geslaagd debuut ook.

Redactie Cinemagazine