Sidewalks of New York (2001)

Regie: Edward Burns | 108 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Edward Burns, Rosario Dawson, Dennis Farina, Heather Graham, Brittany Murphy, Stanley Tucci, David Krumholtz, Michael Leydon Campbell, Nadia Dajani, Penny Balfour, Kathleen Doyle, Leah Gray, Timothy Jerome, Libby Langdon, Alicia Meer, Ted Neustadt, Callie Thorne, Aida Turturro, Sara Colton, Brooke Marie Procida

Het verhaal achter ‘Sidewalks of New York’ is een leuk gegeven waarin de gevolgde zes hoofdpersonen (in)direct een band met elkaar blijken te hebben. Tommy (Edward Burns) wordt gedumpt door zijn vriendin en gaat daten met Maria (Rosario Dawson). Tommy ontmoet even later ook de makelaar Annie (Heather Graham), die getrouwd is met Griffin (Stanley Tucci). De 39-jarige Griffin bedriegt Annie met de negentienjarige Ashley (Brittany Murphy). Ashley gaat echter twijfelen aan de affaire met Griffin na haar ontmoeting met Ben (David Krumholtz). Ben moet echter nog zijn gestrande huwelijk met zijn ex Maria verwerken, terwijl zij dus met Tommy aan het daten geslagen is.

Een aardig uitgedachte carrousel van relaties over en weer. Uitgedacht, geschreven, geregisseerd en mede-geproduceerd door hoofdrolspeler Edward Burns. Burns maakt sinds midden jaren negentig films waarvoor hij schrijft, regisseert, produceert en acteert (meestal de hoofdrol). Het zijn met name comedies die zich afspelen in New York, bijvoorbeeld films als ‘She’s The One'(1996) met Jennifer Aniston en Cameron Diaz.

Ook deze ‘Sidewalks of New York’ speelt zich af in de Big Apple en heeft een komische inslag. Burns doet er echter te veel drama in om dit een feel-good romantische comedy te kunnen noemen. De film portretteert namelijk de onmachtige zoektocht van twintigers en dertigers in New York naar een succesvolle en leuke relatie. Dit gaat gepaard met de nodige ellende. Daardoor is het feel-good element afwezig. De komische noot in de film is dat Burns op een leuke manier de draak steekt met de verschillende karakters en hun gedragingen om die zoektocht naar liefde succesvol te voltooien.

Soms is het wat voorspelbaar wie de hoon over zich heen krijgt. Bijvoorbeeld Griffin, met zijn vreemdgaan en kontengedraai van alibi’s en smoesjes richting zijn vrouw Annie. Een rol die Stanley Tucci (‘The Terminal’, ‘Maid in Manhattan’) op het lijf geschreven is. Ook de andere acteurs voelen de ironie goed aan en lijken hun rollen met plezier te hebben gespeeld. Heather Graham (‘Austin Powers: The Spy Who Shagged Me’, ‘The Guru’) zet een degelijk tutje Annie die te lang het vreemdgaan van haar man Griffin niet wil zien. Brittany Murphy (‘Sin City’, ‘8 Mile’) zet overtuigend een onzeker jong meisje Ashley neer, die wikt en weegt of ze de affaire met de oude getrouwde man moet voorzetten of dat ze de jonge Ben moet kiezen. David Krumholtz (‘Ray’, ‘The Mexican’) speelt Ben met verve: een typische New Yorker die mislukt als rockster en maar portier is geworden.

De bij vlagen grappige dialogen geven de acteurs ruimte om te vlammen. Zo begint Griffin zijn versierpoging van Ashley met de woorden “You have the look of the new millennium.” Ook Dennis Farina, bekend van de tv-serie ‘Crime Story’ uit de jaren tachtig, heeft in zijn bijrol als vrouwenverslindende macho televisieman de nodige oneliners die zijn aso-gedrag goed onderstrepen. Voor een film die slechts in zeventien dagen opgenomen is, zit het dus allemaal aardig in elkaar. Maar verwacht verder geen briljante of geweldige komedie, daarvoor zijn er te weinig lachmomenten. Verwacht een sympathiek tussendoortje die met de nodige ironie de relaties van twintigers en dertigers aan de orde stelt. Dan zal het niet tegenvallen.

Redactie Cinemagazine