Sightseers (2012)

Regie: Ben Wheatley | 88 minuten | komedie | Acteurs: Alice Lowe, Steve Oram, Eileen Davies, Richard Glover, Monica Dolan, Jonathan Aris, Richard Lumsden, Rachel Austin, Tony Way, Dominic Applewhite, Dan Charles, Sara Dee, Louisa Farrant, Kenneth Hadley, Aymen Hamdouchi, Stephanie Jacob, Gareth Jones, Mark Kempner, Tom Meetan, Seamus O’Neill, Kali Peacock, Lucy Russell, Sara Stewart, Richard Stocks, Christine Talbot, Gemma Lise Thornton, Gareth Tunley

Dat Britse filmmaker Ben Wheatley iemand is om in de gaten te houden, is sinds zijn indrukwekkende misdaadfilm ‘Kill List’ (2011) wel bekend. De opvolger daarvan, ‘Sightseers’ (2012), is een inktzwarte komedie, waarin het tonen van gruwelijke geweldsdaden niet wordt geschuwd. Naar een scenario van Alice Lowe en Steve Oram, tevens hoofdrolspelers in ‘Sightseers’, verhaalt de film over het verliefde koppel Tina en Chris, dat na een maand of drie ‘verkering’ een weekje er tussen uit gaan met Chris’ caravan. Doel van de reis: Chris wil Tina ‘zijn’ wereld laten zien en waar Tina aanvankelijk nog denkt dat dat bestaat uit ietwat suffe toeristische attracties als een tram- en een potloodmuseum, blijkt al snel dat Chris’ wereld een wat macabere hobby omvat. Precies waar Tina’s overbeschermende, dominante én irritante moeder haar 34-jarige, nog thuiswonende dochter voor gewaarschuwd heeft. Maar in plaats van dat Tina na deze openbaring de benen neemt, blijkt ze juist wel open te staan voor de visie van haar vriendje…

‘Sightseers’ begint veelbelovend. De afgrijselijke manier waarop Tina’s moeder met haar dochter omgaat, lijkt meteen al de toon voor de rest van de film te zetten. Wanneer het eerste slachtoffer valt, ga je – hoe fout het ook is – nog mee in de gedachtengang van Chris, tenslotte gedroeg de man zich gewoonweg asociaal en wanneer je je als kijker ook wel eens geërgerd hebt aan mensen die hun troep zomaar van zich afgooien, kun je voor Chris’ wraakneming nog wel sympathie opbrengen. Daarna zul je echter verbijsterd naar het scherm staren, want de gruwelijkheden stapelen zich op en is er van inleving geen sprake meer. Het blijft echter lang komisch, omdat Wheatley de tegenstelling van de belegen toeristische plekjes (overigens schitterend in beeld gebracht) en de vriendelijk, ongevaarlijk uitziende Chris en Tina en hun sadistische daden goed uit weet te buiten. De ontwikkeling van de karakters gaat gestaag, waarbij vooral Tina zich verrassend ontplooit, maar het middelste deel van de film sleept zich een beetje voort en lang niet alle dialogen raken doel. Het script van ‘Sightseers’ voelt dan een beetje als het steeds opnieuw moeten luisteren naar een mop die je al ontelbare keren vaker gehoord hebt. De keuze van de slachtoffers is – op een enkele na – nogal voorspelbaar en dat doet afbreuk aan het verfrissende concept. Enkele uitermate hilarische vondsten, als de kruisloze zelfgebreide slip (Tina is een verwoed breister) onderstrepen de absurde tegenstelling in het scenario, en houden het niveau van het uitgerekte verhaal wel omhoog. Maar waren er meer van dit soort grappen te ontdekken, was ‘Sightseers’ zeker gedenkwaardiger geweest.

Aan de chemie tussen Lowe en Oram ligt het niet: de twee komen absoluut geloofwaardig over als tortelduifjes Tina en Chris, die toevallig ontdekken dat ze veel meer overeenkomsten hebben dan ze eerder dachten. En de filmmakers verdienen zonder meer een dikke pluim voor het gekozen einde: er was geen beter slot mogelijk geweest dan deze. Hoewel het verhaal origineel is, de acteerprestaties top, de cinematografie om door een ringetje te halen en de muziek (jaren tachtig hits) erg fijn, rest na afloop het gevoel dat er van ‘Sightseers’ meer te maken was geweest.

Monica Meijer

Waardering: 3

Bioscooprelease: 31 januari 2013
DVD- en blu-ray-release: 29 april 2013