Silent City (2012)

Regie: Threes Anna | 86 minuten | drama | Acteurs: Laurence Roothooft, Makoto Makita, Shinji Otani, Ayako Kobayashi, Yukari Uekawa, Gen Shimaoka, Hubert Fermin, Kenichi Sano, Michihiro Koseki, Yosuke Kajima, Toshimitsu Sato, Atsushi Shimizu, Riku Takumiya, Yuki Iwamoto

Regisseuse Threes Anna (pseudoniem voor Threes Schreurs) bewerkte haar roman “De Stille Stad” uit 2006 tot een filmscenario en besloot deze, ‘Silent City’, ook maar meteen zelf te regisseren. De film gaat over Rosa, een jonge Nederlandse vrouw, gespeeld door de Belgische Laurence Roothooft, die in Tokio in het restaurant van Master Kon (Makoto Makite) gaat werken. Master Kon is één van de grootste vismeesters ter wereld en iemand waarvoor Rosa een bijkans grenzeloze bewondering heeft. Graag zou ze bij hem het trucje van perfect een vis fileren willen leren.

Omdat de film ons geen ondertiteling geeft van alles wat in het Japans wordt gezegd, blijft de kijker raden naar wat er eigenlijk van het arme meisje wordt verlangd. In het restaurant is ze veroordeeld tot het schoonmaken van de allerkleinste vissen en veelal wordt ze gewoon aan haar lot overgelaten. Het werk is monotoon en weinig inspirerend. Rosa, die hoopte gauw de ladder te kunnen beklimmen, moet gefrustreerd toekijken hoe haar veelal mannelijke Japanse collega’s van Master Kon wél de gelegenheid krijgen een niveautje op te schuiven. Wat doet ze verkeerd? Omdat niemand Engels spreekt krijgt ze geen adequate uitleg en of bijval. Ze wordt zomaar in het diepe gegooid. Daarenboven krijgt Rosa, omdat ze in opleiding is, niets betaald. Ga er maar aanstaan!

In de megagrote stad Tokio bijna volledig op je zelf aangewezen zijn en dan ook nog eens moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Weinig vis in het water. De onbegrepen Rosa voelt zich meer en meer als een vis op het droge. Haar eenzaamheid wordt treffend geschetst in een scène in een superdruk metrostation. Hier schreeuwt ze vertwijfeld: “Does anyone speak English?” Rosa, die naar later blijkt, geen echte voet aan de grond zal krijgen in het restaurant zolang ze ‘de vissen niet begrijpt’. Ze besluit in navolging van haar roommate Aki (Ayako Kobayashi) bij te gaan verdienen in een club. Hier fungeert ze als gezelschapsdame/gesprekspartner van gefortuneerde Japanners. Die spreken redelijk Engels en dat maakt dat Rosa zich iets minder geïsoleerd voelt. Maar ja, dat één worden met de vissen, dat valt nog niet mee!

‘Silent City’ stelt de kijker zwaar op de proef. Rosa wordt letterlijk op de voet gevolgd. Haar eenzaamheid en radeloosheid worden bijna tastbaar gemaakt, maar desondanks weet de film niet te overtuigen. Er gebeurt gewoon te weinig. Okay, passie heeft misschien geen taal nodig, maar iets meer leven en iets minder Japanse (ondoorgrondelijke) symboliek zou het verhaal wel veel dragelijker en luchtiger maken. Debuterend actrice Roothooft doet haar best, maar vertilt zich soms aan maniertjes. ‘Silent City’ is daarom echt voor mensen die meer van beelden houden dan van woorden. Niet voor mensen die verloren raken zonder vertaling…

Ruud Stift

Bioscooprelease: 4 oktober 2012
DVD-release: 5 februari 2013