Silent Night (2023)

Recensie Silent Night CinemagazineRegie: John Woo | 105 minuten | actie, thriller | Acteurs: Joel Kinnaman, Kid Cudi, Harold Torres, Catalina Sandino Moreno, Yoko Hamamura, Valeria Santaella, Vinny O’Brien, Acoyani Chacon, Alejandro Monteros, Angeles Woo, Robert ‘Rock’ Galotti, Braulio Iara, Alex Briseño, Binah Heike Anne Jauand Martínez, Bruno Gabriel Moreno Martínez, Sebastián Andres León Colmenares, Olaf Alejandro Velazquez Uribe, Hugo Ramírez Ronquillo, Naidelin Landero, Armando Said, Sara Ovando, Enrique del Buey, Anthony Giulietti

Een film heeft focus nodig. Alle facetten moeten onderdeel zijn van hetzelfde geheel. Dat betekent niet dat er geen luchtigere scènes in een film kunnen zitten, als ze maar bijdragen aan het grotere geheel. Maar wat als een film zo gefocust is dat het nog maar één ding doet? Is het dan nog steeds een goede film? Dat zijn precies de vragen die ‘Silent Night’ (2023) doet oproepen. In deze actiethriller van regisseur John Woo, die in 2003 zijn laatste Amerikaanse film regisseerde, gebeurt er namelijk maar één ding en doet dat best wel goed. Maar is het genoeg?

‘Silent Night’ opent met een bebloede Brian (Joel Kinnaman) die achter twee auto’s aan rent. Aan de auto’s hangen bendeleden die elkaar op klaarlichte dag met automatische wapens beschieten. Na een wilde achtervolging blijft Brian over met de bendeleider, Playa (Harrold Torres). Brian wordt in de keel geschoten en naar het ziekenhuis gebracht. Wat blijkt, de bendeleden hebben in hun geraas door de stad de zoon van Brian per ongeluk doodgeschoten. De politie is nalatig, dus is het aan Brian om zijn zoon te wreken. Kort maar krachtig.

Maar ja, als gevolg van de schotwond in de keel kan Brian de rest van de film niet meer praten. Is het thematisch toepasselijk dat een ouder letterlijk niet meer kan spreken als gevolg van het trauma van een kind op brute wijze verliezen en dat de relatie tussen ouders vervolgens snel afbreekt doordat emoties niet uitgesproken en verwerkt kunnen worden? Ja! Kan de plot ooit complexer worden dan een vader die zich voorbereidt op een eenmans oorlog met een bende? Dat helaas niet. Dat is dan ook geen vereiste, maar het is ook niet per se nieuw. Je zou verwachten dat elementen zoals corruptie, samenzwering en verraad ook makkelijk in zo’n film zouden passen. Toch probeert de film niet meer te doen dan absoluut nodig is, waardoor het verhaal bijna alledaags is. ‘Silent Night’ blijft zelfs zo genadeloos gefocust op Brians voorbereidingen dat zijn vrouw Saya (Catalina Sandino Moreno) wordt gedelegeerd naar een bijrolletje. Wat overblijft is een training-montage die wordt uitgesmeerd over ruim anderhalf uur.

Die tijd moet dan wel écht goed gevuld worden. Die taak rust vrijwel volledig op de schouders van Joel Kinnaman. Daardoor kan hij zijn spierballen laten zien in de actiescènes, maar ook als emotionele kern van de film. Kinnaman is natuurlijk bekend met een goede actiescène, zie bijvoorbeeld ‘The Suicide Squad’ (2021). De actie in ‘Silent Night’ is energiek en op wat uitzonderlijk uithoudingsvermogen na realistisch. Dat komt mede door Woo’s fascinatie met de ‘John Wick’-films (2014-2023) en producent Basil Iwanyk, die aan al die films heeft gewerkt. En iedereen die Kinnaman gezien heeft in het eerste seizoen van “Altered Carbon” (2018), weet dat hij geen woorden nodig heeft om wat over te brengen. Kinnaman geeft op indrukwekkende wijze de reis van huisvader naar moordenaar gestalte, allemaal zonder een woord te zeggen. Een ander gevolg van dat woordeloze script is dat ‘Silent Night’ een cursus visual storytelling is voor iedereen die wil weten wat critici bedoelen met “show, don’t tell”. Op een enkele uitzondering na wordt alles volledig overgebracht met beeld en mimiek in plaats van klungelige lappen tekst en ongeredigeerde oraties.

Al met al, wat is het eindoordeel over ‘Silent Night’? De film begaat geen grove fouten. Regisseur John Woo had een duidelijke visie die hij volledig uit heeft kunnen werken. Het verhaal en de manier waarop dat gepresenteerd wordt is ook geen speld tussen te krijgen, want complexer dan beschreven kan het toch niet worden. De actie en het acteerwerk zijn ook beide goed. Technisch heeft ‘Silent Night’ alles wat het nodig heeft om een goede film te zijn, maar toch mist het één cruciaal onderdeel. De film weet de aandacht niet vast te houden, omdat het niet vermakelijk genoeg is. ‘Silent Night’ probeert duidelijk in de voetsporen van ‘John Wick’ te treden. Het grote verschil is echter dat ‘Silent Night’ het concept “een simpel verhaal met effectieve actie” leuk uitwerkt, terwijl ‘John Wick’ dat uitmuntend doet. ‘Silent Night’ schiet dus tekort door één ding goed te doen, maar weet niet de extra stappen weet te zetten waardoor het ook een echte beleving wordt. Technisch goed is helaas niet goed genoeg.

Sam van Zuilen

Waardering: 2

Bioscooprelease: 7 december 2023