Silent Wedding – Nunta muta (2008)

Regie: Horatio Malaele | 90 minuten | drama, komedie | Acteurs: Vasile Albinet, Doru Ana, Ioana Anastasia Anton, Alexandru Bindea, Tamara Buciuceanu, Marius Chivu, Dan Condurache, Dana Dogaru, Tudorel Filimon, Luminita Gheorghiu, George Ivascu, George Mihaita, Ovidiu Niculescu, Serban Pavlu, Alexandru Potocean, Victor Rebengiuc, Anca Sigartau, Gabriel Spahiu, Valentin Teodosiu, Meda Victor, Mihai Constantin

‘Silent Wedding’ is een film die binnen de dramatiek daarvan vooral de absurditeit van sommige ‘historische’ gebeurtenissen wil laten zien. Het filmverhaal is geïnspireerd door werkelijke gebeurtenissen in Roemenië zonder dat die exact aan tijd en plaats zijn toe te wijzen. Die tragedie is in de film neergezet in de vorm van een absurdistisch getint verhaal, verpakt in een ironische setting met een onmiskenbaar politiek satirisch tintje.

De film begint met een cameraploeg die naar een afgelegen dorpje komt om daar een reportage te maken over paranormale verschijnselen. Daar brengt de burgermeester hen naar een afgelegen plek met restanten van het oude dorpje waar nog alleen oude vrouwtjes wonen. De leider van het filmteam voelt dat er iets vreemds in de lucht zit, hij ‘voelt’ waarnemingen die anderen op dat moment niet hebben. Deze plek heeft kennelijk een voorgeschiedenis. De burgermeester vertelt dan over een gebeurtenis die in 1953 heeft plaatsgevonden en waarvan hij zelf deel heeft uitgemaakt. In dat jaar besluiten Mara en Iancu te gaan trouwen. Als de datum is vastgesteld, wordt een groot bruiloftsfeest gepland met veel gasten en drank en eten in overvloed. Een zigeunerbandje wordt ingehuurd om muziek te maken.

Als het feest op het punt van beginnen staat, komt een Russisch legeronderdeel langs met de opdracht alle feestelijkheden te staken. Stalin is zojuist overleden en iedereen dient zich aan een week van nationale rouw te houden. Muziek, zang en dans, kortom alle vrolijkheid is streng verboden! Men krijgt een uur om het gereedstaande feestmaal in te pakken, de boel op te ruimen en te vertrekken. Als de Russen uit zicht zijn besluiten de gasten het feest toch te houden, maar besluiten ook er geen geluid bij te gaan maken. Zij zonderen zich af in een groot huis, waar het feest doorgang kan vinden. Het feest kan beginnen, geen geluid, geen muziek, niets van dit alles. Er speelt zich dan een bizar tafereel af. De bruiloftsgasten houden hun ‘toespraak’ via gebaren, de zigeuners spelen hun ‘muziek’, maar maken geen geluid en de drank vloeit rijkelijk. Alles lijkt goed te gaan, de stemming zit er in, maar dan doet de alcohol zijn werk.

De Roemeense cinema heeft de laatste jaren veel bijzondere films gebracht. ‘Silent Wedding’ is de debuutfilm van de veelzijdige Horatio Malaele. Deze speelde als acteur al een groot aantal rollen in films, theater en tv en is in Roemenië een bekend toneelregisseur.

De film is drama en (tragi)komedie tegelijk en een mengeling van vele stijlen: soms pure slapstick met op momenten theatrale overacting, vet aangezette dorpstaferelen met dorpse typetjes en boerenslimheid, maar ook met absurdistische trekken. Soms feeëriek en sprookjesachtig, dan weer luchtig en soms over the top. Toch vliegt de film ook dan niet uit de bocht, vooral omdat in de tweede helft van de film de kolderieke humor surrealistische en subtiele trekken aanneemt als tijdens het feestmaal wordt gezwegen, maar via allerlei gebaren tegelijkertijd veel wordt gezegd. ..

De film is een parodie op het eerste tiental jaren na de Tweede Wereldoorlog, toen de communisten de macht weliswaar hadden overgenomen, maar de bevolking op het platteland vaak nog een eigen weg volgde. De volgelingen van de Partij werden (toen) soms nog uitgelachen. Uiteindelijk werd de bevolking met harde maatregelen in het gareel gedwongen en heeft men onder de dictatuur van Ceaucescu en diens communistische regime zwaar moeten lijden. De film is een stukje ‘geschiedschrijving’ zonder op enig moment zwaarmoedig te worden door een scherpe aanklacht. Juist de kolderieke wijze waarop die kritiek op het dictatoriale regime is verpakt houdt het verhaal licht verteerbaar.

Een bitterzoete tragikomedie: (k)luchtig èn drama. Fraai absurdisme met een serieuze ondertoon.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 14 mei 2009