Silver Dollar Road (2023)

Regie: Raoul Peck | 100 minuten | documentaire

De Silver Dollar Road is een weg ergens in de Amerikaanse staat North Carolina. Hij slingert zo’n beetje vanaf het binnenland naar de kust, eindigend op een strand. Een deel van het land langs de Silver Dollar Road is al sinds de afschaffing van de slavernij eigendom van de familie Reels. De familieleden exploiteren een kroeg, vissen in de binnenwateren en leven een goed leven. Tot op een dag een projectontwikkelaar deze veelbelovende plek ontdekt en de familie Reels terechtkomt in een Kafkaëske hel van rechtszaak op rechtszaak op rechtszaak.

Over deze geschiedenis maakte gelauwerd regisseur Raoul Peck (‘I Am Not Your Negro’) de documentaire ‘Silver Dollar Road’. Hierbij gebruikte hij de vele homevideo’s die de Afro-Amerikaanse familie Reels door de jaren heen schoot. We horen over de geschiedenis van de plek, de voorvaderen, de verschillende manieren waarop de ondernemende familie aan zijn geld komt en over de juridische gevechten. Opvallend veel aandacht is er voor de sterke vrouwen in de familie, waaronder de stokoude Gertrude en de jongere Mamie en Kim.

Vooral in het begin is ‘Silver Dollar Road’ het aanzien waard. In een tempo dat past bij het Amerikaanse Zuiden wordt alle tijd genomen om het verhaal te vertellen. Fraaie tekeningen (portretten van de hoofdrolspelers, de stamboom van de familie, plaatjes van het gebied met de afgebakende grenzen) voegen niet alleen esthetisch iets toe maar verhelderen het verhaal aanzienlijk.

Na dat aantrekkelijke eerste deel wordt het allemaal wat minder. Het is soms wat lastig om alle familieleden uit elkaar te houden, de clan heeft de omvang van een persoonsregister uit een oude Russische roman. Lastiger is nog het juridisch getouwtrek. De rechtszaken zijn dermate gecompliceerd, dat regisseur Peck niet de moeite neemt om het allemaal uit te leggen. In plaats daarvan richt hij zich op twee ooms die gevangen zijn gezet en op de strijd om hun vrijlating. Daarmee verliest de film aan nuance en blijf je als kijker met de nodige vragen zitten.

Ondanks die mindere momenten blijft ‘Silver Dollar Road’ voor een groot deel boeien. Als het dappere Gallische dorpje uit de Asterix-strips verzet de kleine gemeenschap zich tegen de bezetting door hogere machten. Zo leren we dat het Amerikaanse rechtssysteem nog altijd de schijn tegen heeft waar het gaat om rassendiscriminatie en klassenjustitie. Niet dat we daarvan opkijken, maar toch.

VOD-release: 21 november 2023 (Prime Video)