Silver Haze (2023)

Recensie Silver Haze CinemagazineRegie: Sacha Polak | 102 minuten | drama | Acteurs: Vicky Knight, Esmee Creed-Miles, Charlotte Knight, Angela Bruce, Alfie Deegan, Archie Brigden, Brandon Bendell, Youssef Ariyah, Nicola Bland, Carrie Bunyan, TerriAnn Cousins, Sarah-Jane Dent, Billy Knight, Sandra Kwiek, Jeanette Maskell, Bonnie O’Brien, Daniel Phelan, Cain Aiden

De Engelse actrice Vicky Knight en Nederlandse regisseuse Sacha Polak bundelen hun krachten opnieuw in ‘Silver Haze’, een cinematografische dwarsdoorsnede van gebroken gezinsleden met elk hun worstelingen wonend in een troosteloze wijk van Oost-Londen.

Franky (Vicky Knight) is een zachtaardige verpleegster van begin twintig uit een taai arbeidersgezin; de relatie met haar puberale vriendje is slechts van tijdelijke aard, haar moeder alcoholiste en haar zusje Leah zit vast in een gewelddadige relatie. Ze moet daarbuiten ook dealen met haar eigen demonen, want vijftien jaar eerder raakte ze ernstig verbrand in de pub van haar vader. De brand is volgens Franky aangestoken door de vriendin van haar vader met wie hij een ‘tweede leg’ heeft. Hard bewijs heeft ze echter niet. Franky probeert haar verleden te verwerken door veel wiet te roken en zint langs de zijlijn op wraak. Haar leven krijgt een nieuwe wending als de destructieve Florence (Esmee Creed-Miles) op haar pad komt. Ze ontmoeten elkaar in het ziekenhuis na een zelfmoordpoging van Florence en de twee meiden blijken zich tot elkaar aangetrokken te voelen.

Het contrast tussen het rumoerige getroebleerde gezin waarin Franky leeft wordt fraai weergegeven door het toevoegen van een warm nest in de vorm van de oma van Florence, gespeeld door Angela Bruce. Zij belichaamt alles wat Franky thuis niet vindt; moederlijke liefde, rust, goed advies en een luisterend oor.

Met ‘Silver Haze’ dingt Polak (ook bekend van ‘Hemel’ uit 2012) in 2023 mee tijdens het Berlin International Film Festival ofwel Berlinale. De regisseuse uit Amsterdam werkte in 2019 ook samen met Vicky Knight in ‘Dirty God’. Vicky’s brandwonden zijn helaas geen kwestie van goede grime, maar ook nu weet ze haar littekens in te zetten als diepere laag in haar acteerprestaties. Sacha doorspekt deze rauwe film nog extra met realisme door Vicky’s eigen jeugdherinneringen te verweven in het script en door zusje Leah te laten spelen door Charlotte, Knights echte zus.

Het enige waar het bij deze film schuurt, is het feit dat er teveel verhaallijnen langs elkaar lopen en de tijd te kort is ze allemaal goed uit te kunnen diepen. Het lijkt of Polak niet goed kan kiezen welke karakters voorrang krijgen om een samenhangend, ongecultiveerd coming-of-age drama neer te zetten. Neem het voorbeeld van het bekeren van Leah naar de islam. Het komt heel vluchtig aan bod zonder verdere waardevermeerdering van de film. Had dit detail meer ruimte gekregen, dan was het zeker een interessante wending binnen het conservatieve familie van Franky geweest. De zoektocht om te bewijzen dat de brand geen ongeluk was, komt amper aan bod. Ook de brute wraakactie – door Florence geïnitieerd – voegt geen zwaarte toe die het zeker had moeten hebben, gezien het pijnlijke verleden van Franky én Vicky.

Wellicht zou ‘Silver Haze’ beter tot z’n recht komen als sterke Britse miniserie van een aflevering of vijf. De verwachting die in de eerste minuten gewekt wordt, blijkt simpelweg te groot.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 2 maart 2023