Silverstar (2022)

Recensie Silverstar CinemagazineRegie: Diede in ’t Veld | 86 minuten | familie | Acteurs: Britt Dekker, Wendy Ruijfrok, Juvat Westendorp, Bo Maerten, Eliyha Altena, Anneke Blok, Bart Klever, Noah de Nooij, Lizzy van Dijk, Juda Goslinga, Hugo Maerten, Jeroen Dubbeldam, Matt Harnacke, Kim Kötter, Esra de Ruijter, Diede in ’t Veld, Karl Heortweard, Urvin Monte, Jeroen den Boer, Maikel Dekker, Felicia van Vogelpoel, Helga Das

Silverstar is de zoon van Whitestar, het prijswinnende paard van Megan (Britt Dekker) uit ‘Whitestar’ (2019). Megan heeft inmiddels een bescheiden manege, waar ze geholpen wordt door Ben (Juvat Westendorp) en Carina (Bo Maerten), die dan weer bij de veel luxueuzere nabijgelegen manege van haar vader werkt. Carina heeft een oogje op Ben, Ben heeft een oogje op Megan, maar Megans hart is nog altijd verpand aan Eddy, die echter druk is met zijn ruitercarrière in het buitenland. Klinkt ingewikkeld, maar ‘Silverstar’ is gericht op de doelgroep van paardenfans vanaf een jaar of zes, dus dat valt reuze mee.

De échte heldin van het verhaal is Esmee (Wendy Ruijfrok), een zestienjarig meisje dat er echter uit ziet alsof ze nog maar nét de puberteit bereikt heeft. Esmee woont de zomer, waarin ‘Silverstar’ zich afspeelt, bij haar oma Jenny (Anneke Blok) in een klein, achteraf gelegen huisje, omdat haar ouders vanwege werk in Zuid-Amerika zijn. Oma Jenny houdt de teugels strak. Esmee kijkt graag filmpjes op TikTok, maar daar moet oma niets van hebben. Ze heeft liever dat Esmee haar helpt in de moestuin. Wat Esmee het allerliefst zou doen, maar waar oma helemaal tegen is, is paardrijden.

Wanneer bij een plotselinge stalbrand (verdacht!), Silverstar de benen neemt, zijn Megan en Ben in alle staten. Megan is echter gewond geraakt bij haar poging Whitestar uit de vlammenzee te redden, dus de zoektocht naar Silverstar moet worden uitgesteld. De volgende ochtend wordt Esmee wakker en ziet ze de prachtige hengst een slagveld maken van oma’s moestuin. Als oma het dier wegjaagt met een bezem – ze moet écht niets van paarden hebben – moet Esmee alles op alles zetten om hem terug te vinden. Silverstar wordt snel herenigd met de rechtmatige eigenaar, maar Carina heeft een snood plannetje om winst te behalen. De enige die dat door heeft, is Esmee. Maar niemand gelooft haar.

‘Silverstar’ bouwt krediet op door de mooie beelden van de paarden in de natuur. Er is veel gefilmd gedurende het gouden uur, zodat er af en toe echt schitterende plaatjes te zien zijn. Het verhaal heeft niets om het lijf. De plotgaten zijn niet op één hand te tellen. Ook het acteerwerk laat hier en daar te wensen over. Zal de doelgroep daar om geven? Vast niet, maar voor de meekijkende volwassenen is het af en toe door de zure appel heen bijten. Gelukkig duurt de film nog geen anderhalf uur. ‘Silverstar’ werd de dupe van de coronacrisis, maar de initiële bioscooprelease (15 december 2021, vlak voor de bioscopen weer dicht moesten op 19 december) werd gelukkig voor de fans en de makers opgevolgd door een re-release op 13 juli 2022, waarna de film eind september 2022 de Gouden Film Award kreeg.

Bioscooprelease: 15 december 2022
Re-release: 13 juli 2022
VOD-release: 12 oktober 2022 (Pathé Thuis)