Simon – Simon och ekarna (2011)

Regie: Lisa Ohlin | 122 minuten | drama | Acteurs: Bill Skarsgård, Helen Sjöholm, Jan Josef Liefers, Stefan Gödicke, Karl Linnertorp, Jonatan S. Wächter, Karl Martin Eriksson, Erica Löfgren, Katharina Schüttler, Josefin Neldén, Lena Nylén, Cecilia Nilsson, Jan-Erik Emretsson, Pär Brundin, Frederik Nilsson, Hermann Beyer, Sven-Åke Gustavsson, Jan Holmquist, Iwar Wiklander, Peter Borenstein, Dellie Kamijo, Johanna Malmsten, Tage Wirenhed

‘Simon’ is de verfilming van het gelijknamige boek van Marianne Frederiksson.  Het verhaal gaat over een gevoelig jongetje dat opgroeit aan de kunst van Zweden. Hij verschilt met zijn zwarte haar en bruine ogen behoorlijk van zijn wel erg Zweeds uitziende ouders en ook qua karakter is hij heel anders. Dit maakt dat Simon vooral erg botst met zijn vader die liever een zoon heeft die zijn handen uit zijn mouwen steekt dan met zijn neus in de boeken zit.

Wanneer Simon op eigen aandringen naar het gymnasium gaat, leert hij de Joodse Isak kennen, die een belangrijke rol gaat spelen in zijn leven. Simon gaat zich nauw verwant voelen met de ontwikkelde vader van Isak terwijl die op zijn beurt graag optrekt met de praktisch ingestelde vader van Simon. Wanneer hij volwassen wordt vervreemdt Simon steeds meer van zijn ouders en ontdekt hij uiteindelijk ook de reden waarom hij zich altijd zo anders heeft gevoeld.

Met ‘Simon’ levert Lisa Ohlin een degelijke boekverfilming. De film is een plaatje om te zien met veel idyllische beelden van de Zweedse natuur, wat het geheel veel karakter geeft. De film voelt heel authentiek aan en weet je meteen in de juiste sfeer te brengen. Het acteerwerk is degelijk met als uitschieter Helen Sjöholm als de moeder van Simon.

Het tempo van ‘Simon’ ligt op sommige momenten wel vrij laag, wat het soms moeilijk kan maken om de aandacht er bij te houden.  Het verhaal is ook wel enigszins voorspelbaar omdat er niet een superieur intellect voor nodig is om uit te vogelen wat Simon zo anders maakt en wat er precies aan de hand is.  Maar omdat de nadruk van de film niet ligt op deze onthulling, maar meer hoe dit invloed heeft op de ontwikkeling van het karakter van Simon, stoort dit verder niet erg. Ook past het lage tempo wel goed bij de sferische manier waarop het verhaal verteld wordt, waarin bijvoorbeeld de natuur en de connectie tussen Simon en zijn omgeving een grote rol speelt.

‘Simon’ is een erg mooie film om te zien met een goed uitgewerkt verhaal en sterke personages. De nadruk ligt vooral op de ontwikkeling van het karakter van Simon, dus er dient qua actie niet te veel verwacht te worden. Maar het verhaal en de personages van ‘Simon’ zijn interessant genoeg om de kijker twee uur mee te slepen.

Sylvia Bakker

Bioscooprelease: 20 september 2012
DVD- en blu-ray-release: 4 december 2012