Singh is Kinng (2008)

Regie: Anees Bazmee | 135 minuten | actie, komedie, romantiek | Acteurs: Akshay Kumar, Katrina Kaif, Om Puri, Kiron Kher, Ranvir Shorey, Javed Jaffrey, Neha Dhupia, Yashpal Sharma, Manoj Pahwa, Kamal Chopra, Sudhanshu Pandey, Sonu Sood, Ingrid Breitfelder,  Scott Brewer, Avelino ‘El Rico’ Lescot, Brad McMurray, Chayan Sarkar

In de zomer van 2008 weet de Bollywoodfilm ‘Singh is Kinng’ in Nederland een recordaantal bioscopen te bereiken, de tijd is aangebroken om Bollywood bij het grote publiek te introduceren. Koning van de actiekomedie Akshay Kumar en Bollywood-schoonheid Katrina Kaif werkten eerder samen in ‘Welcome’ (2007); tevens is ‘Welcome’ cineast Anees Bazmee weer van de partij om de populaire acteur en actrice te regisseren.

Het verhaal van ‘Singh is Kinng’ stelt niet zoveel voor. Happy Singh (Akshay Kumar) wordt zijn dorpje uitgestuurd om oud dorpsgenoot en groot crimineel Lucky Singh (Sonu Sood) op te halen in Australië. Eerst komt hij per ongeluk in Egypte terecht. Daar ontmoet hij Sonia (Katrina Kaif), de vrouw van zijn dromen. Als hij uiteindelijk samen met zijn vriend Rangeela (Om Puri) in Australië terecht komt, wordt hij per toeval tot nieuwe “King” (koning van de onderwereld) gekozen. Hij besluit de werkwijze van zijn criminele organisatie drastisch te veranderen. Daarbij besluit hij een vrouw te helpen waarvan de dochter naar Australië komt om met haar toekomstige echtgenoot om te trouwen. Deze dochter blijkt Sonia te zijn en de liefde tussen twee bloeit langzaam op.

Zoals altijd in Bollywoodprodukties draait het in ‘Singh is Kinng’ vooral om de liedjes in de film. Opvallend daarbij is het gebruik van westerse muziek. De soundtrack van ‘Singh is Kinng’ is een mix van traditionele Bollywoodmuziek en rap, keiharde house en zelfs een vleugje Michael Jackson. De Amerikaanse rapper Snoop Dogg heeft ook een bijdrage aan de soundtrack van ‘Singh is Kinng’ geleverd, wat een aparte gewaarwording is tijdens de aftiteling van de film. Dankzij de humoristische insteek is ‘Singh is Kinng’ een onderhoudende film.

Zoals vaker bij Bollywoodfilms komt de verhaallijn van ‘Singh is Kinng’ op de westerse kijker nogal eens bizar over, maar wie zich daar overheen kan zetten zal zeker van ‘Singh is Kinng’ genieten. Akshay Kumar weet Happy Singh als een kluns neer te zetten, waarvan je wel moet houden. Vooral de grapjes tussen hem en sidekick Om Puri zijn de moeite waard. ‘Singh is Kinng’ is dankzij de vele grapjes, de liedjes en grappige actiescènes puur entertainment. Het zou leuk zijn als de film daarmee inderdaad een groter publiek in Nederland kan aanspreken en daarmee de weg opent voor meer Bollywoodfilms in Nederland.

Wietske Uneken