Sinterklaas en het raadsel van 5 december (2011)

Regie: Martijn van Nellestijn | 85 minuten | familie | Acteurs: Wim Rijken, Pamela Teves, Martine van Os, Inge Ipenburg, Hetty Heyting, Martijn van Nellestijn, Richard de Ruijter, Frans Bauer, Gerard Joling, Peter van der Vorst, Jack Spijkerman, Astrid Joosten, Marga Bult, Bert Kuizinga, Sjoerd Pleijsier, Ellen Evers, Frank de Winne, André Kuipers

Het is inmiddels vaste prik: de Sinterklaasfilms van Martijn van Nellestijn (regie, produktie & scenario). Na bioscoopsuccessen ‘Sinterklaas en het geheim van het Grote Boek’ (2008), ‘Sinterklaas en de verdwenen pakjesboot’ (2009) en ‘Sinterklaas en het Pakjes Mysterie’ (2010), is ‘Sinterklaas en het raadsel van 5 december’ het kwartet compleet. Een groep acteurs vormt de vaste kern: de regisseur zelf als de dommige Joris, Richard de Ruijter als Boris en Pamela Teves als de maniakale Dr. Brein, die elk jaar weer een duivels plan heeft om het Sinterklaasfeest te ondermijnen. En met Tante Til, Diego, Pieta, Pendulepiet, Perspiet en Planpiet is het een vrolijk weerzien. Om het belangrijkste … eh… paard van stal natuurlijk niet te vergeten: Sinterklaas!

Dit jaar komen de problemen in eerste instantie niet eens door de machtswellustige Dr. Brein. De Pieten blijken last te hebben van alarmsystemen, en de politie stopt ze zonder pardon in de cel. Maar uiteraard duurt het niet lang voor we het bekende ‘Moehahaha’ van Dr. Brein zullen horen. Want net als Sinterklaas bezig is dit probleem uit te leggen aan Tante Til en de ijdele Ingrid la Fleur worden hij en Ingrid ontvoerd. Ze komen weer bij in een oude fabriekshal, waar Dr. Brein en haar twee handlangers kantoor houden. Het doel van Dr. Brein? De geheime code van de “Sinterklaassatelliet” ontfutselen!

Alsof dit nog niet genoeg verhaallijnen zijn maken we ook nog kennis met Michiel (Ralf Mackenbach), die de Pieten bij het kasteel van Sinterklaas lastig valt om een interview te bemachtigen dat hij voor zijn schoolkrant wil schrijven. Pieta heeft weer hele andere zaken aan haar hoofd: ze wordt geconfronteerd met twee jonge Pietjes, Pedro en Pascalli, die het Pieten-examen niet gehaald hebben, maar toch stiekem mee zijn gereisd naar Nederland, in de hoop toch als Piet aan het werk te kunnen. Pieta wijst mevrouw Dakjes (Inge Ipenburg, ook al zo’n vertrouwd gezicht) en Diego aan als Pietenexamencommissie, maar of dat zo’n goed idee is…

‘Sinterklaas en het raadsel van 5 december’ is ondanks de vele zijplots wat minder rommelig dan het voorgaande ‘Sinterklaas en het Pakjes Mysterie’. Ook lijkt het of er iets minder vaak in zang uitgebarsten wordt, wat ook een vooruitgang is. Het nummer dat door Joris en Boris ongeveer in het midden van de film gezongen wordt, voegt aan het verhaal nul komma nul toe en lijkt een herhaling uit eerdere films. Dan is het eindnummer, waarin eindelijk de titel van de film, bezongen wordt, net een tikje beter, al is het alleen maar een verklaring van de niet lading dekkende titel.

Kinderen tot een jaar of acht, negen, waar de film tenslotte voor bedoeld is, zul je, ondanks de kritiekpuntjes, een prettige middag bezorgen met dit nieuwe Sinterklaasavontuur. En voor de volwassen kijkers zitten er wel een paar glimlach veroorzakende grapjes in (er blijkt ineens een speciale reden te zijn voor de naam van de leider van het Mission Control Center van Sinterklaas). Als je niet meer verlangt dan dat, is ‘Sinterklaas en het raadsel van 5 december’ best een kijkje waard.

Bioscooprelease: 5 oktober 2011
DVD-release: 10 oktober 2012