Sisi & Ich (2023)
Regie: Frauke Finsterwalder | 132 minuten | drama, biografie | Acteurs: Sandra Hüller, Susanne Wolff, Sophie Hutter, Georg Friedrich, Angela Winkler, Sibylle Canonica, Anthony Calf, Tom Rhys Harries, Johanna Wokalek, Markus Schleinzer, Maresi Riegner, Stefan Kurt, Paul Portelli, Audrey Marie Bartolo, William Erazo Fernández
De ongehuwde, kinderloze Irma Sztáray moet in opdracht van haar moeder solliciteren naar een functie aan het Oostenrijks/Hongaarse hof. Keizerin Elizabeth – Sisi – is op zoek naar een nieuwe hofdame. Irma’s moeder is ervan overtuigd dat deze carrièremove het enige is dat haar dochter nog kan redden van een leven in schande (immers: ongehuwd, kinderloos, wat doet zo’n kind haar moeder aan!). Tot moeders verrassing en blijdschap wordt Irma goed genoeg bevonden en zo is haar eerste opdracht om op reis te gaan naar Griekenland, waar de keizerin haar aan een nadere inspectie zal onderwerpen.
Bij aankomst lijkt Irma nog vooral in de ‘ik-moet-mijn-moeder-behagen’-modus, maar al snel weet Sisi haar om haar vingers te winden. De soms absurde eisen die de keizerin – dan al midden vijftig – stelt aan haar hofhouding, maken dat dat niet vanzelf gaat. Maar Irma blijkt niet bestand tegen Sisi’s onbegrensde energie, malle invallen en baanbrekende ideeën. De verhouding werkgever – werknemer zou in de tegenwoordige tijd op zijn minst met gefronste wenkbrauwen ontvangen worden. Het gaat van onschuldige plagerijtjes tot regelrechte treiterijen, maar tegelijkertijd wordt de kijker, net als Irma, bevangen door de emoties die deze groeiende vriendschap en vertrouwensband met zich meebrengt.
Sandra Hüller is erg goed in haar vertolking van Irma, maar ook Susanne Wolff zet een memorabele rol als Sisi neer. Regisseur Frauke Finsterwalder, tevens scenarist, heeft haar geestelijke staat goed weten te vangen: haar moodswings, haar onzekerheid, haar obsessie met schoonheid, haar drang tot vrijheid en haar afhankelijkheid van drugs. Net als Kreutzers ‘Corsage’ (2022) kent ook ‘Sisi & Ich’ anachronistische elementen. Ook ‘Sisi & Ich’ wordt ondersteund door moderne muziek (bijv. Le Tigre – Deceptacon, Portishead – Wandering Star). Net als in ‘Corsage’ werkt het prima, omdat duidelijk is dat de liedjes bewust bepaalde scènes vergezellen. De kostuums zijn eveneens niet historisch accuraat, maar benadrukken de aanvankelijke verschillen tussen de twee vrouwen. Ze onderstrepen hiermee hoe hun relatie zich ontwikkelt.
‘Sisi & Ich’ gaat tussen de regels door ook over de onderdrukte romantische gevoelens die Irma voor Sisi voelt (“Ik vind mannen zo… harig”), maar gaat niet helemaal vol voor deze verhaallijn. Toch kun je je veel voorstellen bij Finsterwalders interpretatie van Sisi’s laatste jaren. En bij het onvermijdelijke eind kun je niets anders concluderen dat ook deze versie de tragiek van Sisi’s leven goed heeft gevangen. Ook al gaat het eigenlijk om Irma: dit moet onzeggelijk veel impact op haar gehad hebben. Mooie toevoeging aan de lijst Sisi-verfilmingen.
Monica Meijer
Waardering: 3.5
Bioscooprelease: 6 juli 2023
VOD-release: 4 oktober 2023