Sister – L’enfant d’en haut (2012)

Regie: Ursula Meier | 97 minuten | drama | Acteurs: Kacey Mottet Klein, Léa Seydoux, Martin Compston, Gillian Anderson, Jean-François Stévenin, Yann Trégouët, Gabin Lefebvre, Magne-Håvard Brekke, Simon Guélat, Mike Winter, Yannick Ruiz, Vincent Fontannaz, Alain Börek, Frédéric Mudry, Ange Ruzé, Enrique Estevez

Bij een film die zich afspeelt in de Zwitserse Alpen denk je misschien aan een romantische komedie – hoe een stuntelig groentje verliefd wordt op de ervaren skilerares, of een spannende thriller – hoe een overspelige man van zijn vervelende en verwende echtgenote afkomt door haar uit de skilift te duwen. Ursula Meier pakte het anders aan: net als haar debuut, ‘Home’ (2008) is ‘Sister’ (‘L’enfant d’en haut’) een sociaal familiedrama, over een ouderloze jongen van rond de twaalf en zijn zus die eigenlijk voor hem zou moeten zorgen. De setting is minstens zo verrassend als het verhaal.

In ‘Sister’ draait het eigenlijk vooral om de ‘brother’. De piepjonge Simon (Kacey Mottet Klein) doet dingen waar hij niet alleen te jong voor is, maar die ook het daglicht niet verdragen. Op uiterst bedreven wijze steelt hij ski’s, skihelmen, handschoenen en skibrillen van nietsvermoedende vakantiegangers, waarna hij deze weer verpatst. Zo weet hij voldoende geld binnen te brengen om voor zichzelf én zijn volwassen zus Louise (Léa Seydoux) te zorgen. Die laatste is een klaploopster van het zuiverste soort, ze laat zich door Jan en alleman versieren, verleidt ze, waarna ze ze uitscheldt, een sigaret van ze bietst en ze vervolgens weer voor rotte vis uitmaakt. Een baan uitzitten lukt haar niet, dus haar ijverige broertje kan ze maar beter te vriend houden.

Hoewel wat Simon doet natuurlijk absoluut niet door de beugel kan, weet hij onmiddellijk je hart te veroveren. Dat komt door een groot deel vanwege zijn gevoelige karakter: je ziet hoe hij hunkert naar aandacht van Louise, en voelt daardoor dat zijn daden alleen maar het gevolg kunnen zijn van zijn liefde voor haar. Het naturelle spel van de jonge acteur gaat door merg en been. De gezichtsuitdrukkingen en lichaamshouding van Klein verraden een talent waar we hopelijk nog veel van zullen zien. Naast Klein schittert ook Seydoux in een rol die haar niet van haar meest charmante zijde laat zien. Geen makkelijke opgave om zo’n (grotendeels altijd) onaangenaam, egoïstisch monster te spelen, zeker niet omdat Seydoux van Louise geen karikatuur maakt, maar een jonge vrouw van wie je tot op zekere hoogte de gemaakte keuzes in haar leven best kunt begrijpen. Naast Klein en Seydoux zien we Martin Compston en de altijd betrouwbare Gillian Anderson in kleine rollen, maar vooral Andersons verhaal is niet heel erg uitgewerkt.

De tegenstelling arm en rijk worden in ‘Sister’ op een natuurlijke wijze geografisch benadrukt – dankzij de inspanningen van cameravrouw Agnès Godard: de spierwitte hellingen waar de welvarenden der aarde moeiteloos naar beneden suizen, richting – maar nooit de grens overschrijdend – het dal waar Simon en Louise in een grauwe vervallen blokkendoos van een appartementencomplex wonen. Je kunt de stank bijna ruiken, zo duidelijk tekent de armoede en het verval zich af op het scherm. ‘Sister’ is een stomp in je maag, een ontroerende en onthutsende film over familiebanden en over volwassenen die nooit opgegroeid zijn en kinderen die te snel volwassen moesten worden. En oh zo mooi gefilmd.

Bioscooprelease: 8 november 2012
DVD-release: 17 januari 2013