Sisyphus at Work (2021)

Recensie Sisyphus at Work CinemagazineRegie: Ramon Gieling | 123 minuten | drama, musical | Acteurs: Johan Heldenbergh, Thekla Reuten, Hannah Hoekstra, Valentijn Dhaenens, Marieke Heebink, Saskia Temmink, Vincent Rietveld, Bart Slegers, Tessa Jonge Poerink, Dic van Duin, Mo Bakker, Vincent van der Valk, Cécilia Vos

Het experimentele ‘Sisyphus at Work’ is een visueel rijke ervaring. De uitwerking van het concept kan ons minder bekoren, al wordt veel gered door de uitstekende hoofdrolspelers Heldenbergh en Reuten. Veel acteurs hadden een saaie plot of een lethargisch personage meteen doen zinken, maar bij deze charismatische twee sprankelt het altijd.

‘Sisyphus at Work’ is pretentieus in opzet, onder de maat qua output, maar overduidelijk liefdewerk van acteurs en regisseur Ramon Gieling (‘Un momento dado’). Het is een jazzy film, die als volgt is opgezet: Boy Talma (Heldenbergh) verhuist voor zijn werk van filmmaker terug van New York naar Nederland, met zijn acterende vrouw Zelda (Reuten).

Veel levenslust straalt Boy niet uit, en dat terwijl zijn mooie echtgenote voor hem is teruggegaan. Wat zij niet weet is dat hij een terminale ziekte verbergt. In Nederland vat Boy een musicalfilm op die samenvalt met de recente gebeurtenissen. Of lopen film en realiteit hier op Lynchiaanse wijze door elkaar? Gloedvolle intermezzi met dans en zang (Griekse tragedie) wijzen op het laatste.

De sleutel is dat het allemaal samenvalt in een congruent verhaal, maar ‘Sisyphus at Work’ blijft een toneelmatige ratjetoe, waarin uitbundig wordt geciteerd. Zo is er een scène waarin Boy in het bed van Faye (Hoekstra) belandt die qua context aan een andere film doet denken. In de film in deze film spelen Faye en Zelda dan weer dezelfde persoon in verschillende leeftijdscategorieën.

Aardig, maar dan is er ook nog een uitgebreide zijlijn waarin Boy een vriendschap aangaat met de rebelse 13-jarige Virginia (Vos). Een stap teveel voor deze kijker. Het is teveel subplot en dat leidt af. Sprankelend acteerwerk en dito intermezzi vergoeden veel, maar het is zo versneden dat ook Heldenbergh de tragische bewegingen van Boy niet naar een existentieel niveau kan tillen.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3

VOD-release: 16 december 2021 (Picl)