Six Days Seven Nights (1998)

Regie: Ivan Reitman | 101 minuten | actie, komedie, romantiek, avontuur | Acteurs: Harrison Ford, Anne Heche, David Schwimmer, Jacqueline Obradors, Temuera Morrison, Allison Janney, Douglas Weston, Cliff Curtis, Danny Trejo, Ben Bode, Derek Basco, Amy Sedaris

Wat doe je nadat het vliegtuig waar je in zit getroffen is door een blikseminslag en je een noodlanding moet maken en op een onbewoond eiland terechtkomt? Natuurlijk probeer je zo snel mogelijk weer terug te keren naar de bewoonde wereld. Zeker wanneer je een belangrijke afspraak hebt. Dit overkomt uitgeefster Robin Monroe (Anne Heche). Zij is op een subtropisch eiland met haar verloofde Frank Martin (David Schwimmer), maar moet onverwachts naar Tahiti voor een fotoshoot. De enige die haar daarheen kan en wil vliegen is de aan lager wal geraakte piloot Quin Harris (Harrison Ford), die zich na het verlies van zijn eigen bedrijf voornamelijk bezig houdt met het vervoeren van dubieuze pakketten en drankmisbruik. Vanaf hun eerste ontmoeting is het duidelijk dat Robin en Quinn elkaars tegenpolen zijn. Geheel volgens het principe van opposites attract krijgen zij eerst een hekel aan elkaar om later in elkaars armen te belanden. Aan de tweede verhaallijn die tussen Frank Martin en Quinns overspelige vriendin Angelica (Jacqueline Obradors) is eigenlijk geen aandacht besteed en deze doet dan ook overbodig aan.

Harrison Ford mag als Quin Harris geregeld leuke oneliners afvuren en een guitige, ondeugende en jongensachtige blik op zijn gelaat toveren. Hij speelt de alcoholverslaafde piloot op de automatische piloot. Het acteerspel van Anne Heche komt enigszins geforceerd over. Zij lift te vaak mee op de timing van haar charmante tegenspeler.

Met de komst van moderne piraten krijgt de film wel de broodnodige nieuwe impuls. Het tempo gaat omhoog en daarmee ook de entertainmentwaarde. De actie en het avontuurlijke zorgen duidelijk voor meer kijkplezier.

Regisseur Ivan Reitman levert met ‘Six Days Seven Nights’ een eenvoudige formulefilm af. Het is een film met een flinterdun verhaal en te weinig dialogen die er werkelijk toe doen. ‘Six Days Seven Nights’ is typisch zo’n film waar je je na verloop van tijd weinig meer van zult herinneren. De film is leuk tijdverdrijf voor een breed filmpubliek maar meer ook niet.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 20 augustus 1998