Six Reasons Why (2008)

Regie: Matthew Campagna, Jeff Campagna | 88 minuten | actie, western, science fiction | Acteurs: Dan Wooster, Mads Koudal, Christopher Harrison, Colm Feore, Jeff Campagna, Matthew Campagna, Aaron Harrison, Romas Stanulis, Geoff Kolomayz, Anastasia Tubanos, Mike Celia, Rudy Jahchan, Casey McKinnon, Rosie the Horse

Sommige aspirant-filmmakers gaan heel ver om die ene grote(-re) naam in hun eerste productie te krijgen. Matthew en Jeff Campagna hadden hun zinnen gezet op Colm Feore, die onder meer te zien was in ‘Chicago’ (2002) en ‘Changeling’ (2008). Jeff Campagna ontmoette de acteur bij toeval in 2005, toen ze beiden van Londen naar Los Angeles vlogen. Een jaar later namen The Campagna Brothers de eerste beelden van hun film ‘Six Reasons Why’ (2008) op, compleet met opening credits waar ze de naam en afbeelding van Feore al in hadden gemonteerd – zonder dat de acteur daarvan op de hoogte was gesteld. Vervolgens zochten ze Feore weer op in een Canadees theater waar hij in een toneelstuk speelde. Op een laptop lieten ze hem de opening credits zien. Pas nadat hij dat gezien had, besloot Feore te tekenen voor de rol van The Preacher, die The Campagna Brothers speciaal voor hem geschreven hadden. In totaal kostte het hen meer dan een jaar om Feore zo ver te krijgen.

Feore heeft overigens slechts een kleine rol in ‘Six Reasons Why’, de postapocalyptische western waarmee The Campagna Brothers een ode brengen aan hun helden Clint Eastwood en Sergio Leone (let maar eens op, de verwijzingen zijn eindeloos). Een viertal vreemdelingen komt tot een confrontatie in de Badlands, een desolaat en levenloos gebied tussen twee stadjes in. The Nomad (Dan Wooster) werd ooit door The Preacher (Feore) verbannen vanuit het stadje in het westen en is gedoemd om daar rond te zwerven en iedereen die van plan is naar het geïdealiseerde Utopia te trekken neer te knallen. Aan zijn zijde heeft hij een wit paard, dat bij hem blijft zolang hij ademt. Uit het oosten komen The Entrepeneur (Christopher Harrison) en The Sherpa (Mads Koudal), die zo hun eigen redenen hebben om de Badlands in te trekken. Zo willen ze de moordenaar van de vader van The Entrepeneur – een van de rijkste mannen van de streek – wreken. Ook willen ze zijn monorailimperium uitbreiden door een rails door het onbegaanbaar geachte gebied aan te leggen. De man achter wie ze aanzitten is The Criminal (Jeff Campagna), die eveneens verantwoordelijk is voor de diefstal van het paard. Niemand is te vertrouwen, dus wanneer het viertal oog in oog met elkaar komt te staan, lopen de spanningen hoog op. In deze wereld is er namelijk maar één manier om je hachje te redden: je pistool trekken en schieten.

Matthew en Jeff Campagna zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor vrijwel de gehele film. Ze schreven het script, regisseerden, produceerde, monteerden en hanteerden de camera. Daarnaast waren zij ook nog eens verantwoordelijk voor de aankleding van de film en de stunts. Beiden zijn ook als acteurs te zien – al is de rol van Jeff wel iets crucialer dan die van Matthew. Door alles in eigen hand te houden, konden ze de kosten laag houden. Als je in ogenschouw neemt dat ‘Six Reasons Why’ met een minimaal budget gemaakt is, oogt de film indrukwekkend. Stilistisch en visueel valt er genoeg te genieten, al blijft de vervreemdende combinatie van een western in een futuristische omgeving even wennen. De cinematografie mag dan geslaagd zijn, het scenario en het acteerwerk blijven steken op een bedenkelijk niveau. Dialogen zijn matig (wat humoristisch bedoeld is valt veelal dood door de manier waarop de oneliners opgedreund worden), de personages vlak en scènes worden overdreven opgerekt om maar tot die ‘verplichte’ anderhalf uur film te komen. De acteurs hebben goed naar Clint Eastwood gekeken en proberen hem te imiteren, maar schieten naarstig tekort. Je kunt je niet aan de indruk onttrekken dat ook Quentin Tarantino een inspiratiebron is geweest. The Campagna Brothers hadden beter dichter bij zichzelf kunnen blijven, dat had de film zeker authentieker en wellicht ook minder rommelig gemaakt.

Het is knap wat Matthew en Jeff Campagna met een paar centen op poten hebben gezet, met name in visueel opzicht, maar ‘Six Reasons Why’ is zal toch niet het speelfilmdebuut zijn geworden dat ze voor ogen hadden. Neem het stijlvolle visuele spektakel – de enige reden waarom je deze film een kans zou moeten geven, want tot zes komen we zeker niet – weg en er blijft bitter weinig over van deze postapocalyptische film. Met de set-up is nog niet eens zo veel mis, maar van de onderhuidse spanning die naar een climax toe zou moeten werken is werkelijk niets te merken. Of dat nu aan het gemankeerde script ligt – dat traag voortkabbelt en vol ongeloofwaardigheden zit – of aan het matige acteerwerk, het doet eigenlijk niet eens ter zake. Zelfs Colm Feore weet de film niet te redden (zijn bijdrage is té marginaal). The Campagna Brothers verdienen respect voor het feit dat ze hun droom hebben geprobeerd waar te maken. Met de nadruk op ‘geprobeerd’, want helaas schieten ze tekort. Beloftevol zijn ze echter zeker. Het is afwachten of ze de volgende keer wél het lef hebben hun bewondering voor anderen opzij te zetten en hun eigen creativiteit laten spreken.