Sixteen Candles (1984)

Regie: John Hughes | 93 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Molly Ringwald, Justin Henry, Michael Schoeffling, Haviland Morris, Gedde Watanabe, Anthony Michael Hall, Paul Dooley, Carlin Glynn, Blanche Baker, Edward Andrews, Billie Bird, Carole Cook, Max Showalter, Liane Alexandra Curtis, John Cusack, Darren Harris, Deborah Pollack, Ross Berkson, Jonathan Chapin, Joan Cusack, Brian Doyle-Murray, Bekka Eaton, Steven Farber, Jami Gertz, Frank Howard, Cinnamon Idles, John Kapelos, Marge Kotlisky, Tony Longo, Steve Monarque, Bill Orsi, Beth Ringwald, Zelda Rubinstein, Dennis Vero, Elaine Wilkes

Een groot feest, een auto en een vriendje: dat zijn de ingrediënten voor een geslaagde zestiende verjaardag waar Samantha Baker (Molly Ringwald) op hoopt. Een feest is leuk, een auto geeft je vrijheid van reizen – zonder in de nek hijgende nerds, zoals in de schoolbus – en een vriendje is spannend. Ze krijgt echter…helemaal niets! Haar ouders (Paul Dooley en Carlin Glynn) zijn deze stap naar volwassenheid volledig vergeten – met als excuus de bruiloft van Ginny (Blanche Baker), de zus van Samantha. Zo’n ongerechtvaardigde domper hakt er flink in bij een onzekere puber.

‘Sixteen Candles’ is vol puberaal leed en lief op de Senior High School. Te kleine borsten en juist oversized buitenboordbeugels. Ouders die je niet begrijpen. De eerste liefde en het weke gevoel wat daarbij hoort. Deze thematiek paste blijkbaar bij regisseur John Hughes, ‘Sixteen Candles’ was de opmaat voor vergelijkbare films als ‘The Breakfast Club’ en ‘Pretty in Pink’. Steeds is er een voorspelbaar happy end, zo krijgt Samantha Baker in ‘Sixteen Candles’ uiteindelijk droomvriend Jake (Michael Schoeffling) met een auto en een taart met kaarsjes.

Verwacht geen groots acteerwerk en zet je hersens in de zombie stand, dan is het kijken naar de aaneenschakeling van een schoolfeest, grootouders met prehistorisch ondergoed, de kennismaking van de ouders van Samantha met de ordinaire ouders van de aanstaande van Ginny, een volledig uit de hand lopend huisfeest bij de rijke Jake met toiletpapier in de bomen, een bruiloft met een bruid die spierverslappers heeft geslikt, best vol te houden. Echt leuk wordt het niet.

Er zijn ook meerdere continuïtsfouten in ‘Sixteen Candles’. Een bijzondere is het Mysterie van de Gegroeide Beugel. De oppernerd van school, “The Geek” (Anthony Michael Hall), krijgt van Jake zijn sexy vriendin Caroline (Haviland Morris) mee. Op dat moment heeft “The Geek” een gewone beugel met slotjes in. Als “The Geek” en Caroline de volgende ochtend samen wakker worden, heeft “The Geek” opeens een buitenboordbeugel.

Als tijdsdocument is de film wel interessant. Voor muziekkenners en haarstylisten met historisch besef is ‘Sixteen Candles’ zeer precies te dateren als jaren tachtig vorige eeuw. Er lopen mensen in de film rond met wonderschoon geföhnd haar. Samantha heeft posters van Squeeze en Culture Club op haar kamer. En de soundtrack bevat liedjes van The Stray Cats, Kajagoogoo, Paul Young, The Specials, Spandau Ballet en zelfs van Wham.

Roberto Tjin