Skybound (2017)

Recensie Skybound CinemagazineRegie: Alex Tavakoli | 78 minuten | actie, thriller | Acteurs: Scarlett Byrne, Gavin Stenhouse, Rick Cosnett, Morten Suurballe, Tyler Fayose, Carla Carolina Pimentel, Jerry Coyle, Brigitte Knott-Wolf, Sami Omar, Lars Walther, Christopher Hawkins, Alena Wolf

Er worden veel films gemaakt. Natuurlijk kan ook niet elke film uitblinken, dat zou teveel gevraagd zijn. Maar wat regisseur Alex Tavakolis met het vehikel ‘Skybound’ beoogde? Tavakolis, architect en ingenieur bouwkunde, schreef ook het ‘verhaal’. Je kunt hem dus letterlijk overal de schuld van geven. Want, wat waarschijnlijk bedoeld was als een actiethriller: vijf mensen opgesloten in een vliegtuig met beperkt brandstof en een onbekende ramp die zich op de grond af heeft gespeeld, mondt uit in een lachwekkende, tenenkrommend geacteerde C-komedie.

Het ‘verhaal’ heeft niet veel om het lijf. Vijf vrienden vliegen met een privéjet van New York naar Los Angeles: twee, goed in de slappe was zittende broers (Kyle en Matt), hun beider love-interest Lisa en het stelletje Odin en Roxy. Eenmaal ‘skybound’ verliezen ze al snel radiocontact met de luchtverkeersleiding en daarnaast laat de radar geen andere vliegtuigen meer zien. Bovenop dit alles vinden ze een verstekeling aan boord, Erik, de leider van een sekte die het einde van de wereld predikt. Hij dwingt de bemanning om in de lucht te blijven. Maar, hoe lang kunnen ze met een beperkte hoeveelheid brandstof in de lucht blijven?

Om brandstof te sparen halen de vrienden de meest gekke capriolen uit. Zo slopen ze het hele interieur en gooien dit uit het vliegtuig (!) om minder gewicht te hoeven dragen. En nu ze toch bezig zijn: ze vatten het idee op om één van de twee motoren te dumpen, want ook dat zal natuurlijk brandstofbesparend werken. Dus stapt Matt met een bijltje (van staal!) op de vleugel van het vliegtuig om dit klusje zonder omhaal te klaren. Een werkende motor even weg hakken in mid-air, met de deur open? Waarom niet, want op dat moment is er al van alles gebeurd waar je je vraagtekens bij kan zetten. Geloofwaardigheid nul komma nul.

De acteerprestaties in ‘Skybound’? Als je het acteren kan noemen, want je zit eigenlijk constant met plaatsvervangende schaamte te kijken. Er is geen enkele chemie te ontdekken tussen de hoofdrolspelers. Ze lijken zomaar van straat geplukt en lepelen hun teksten op alsof ze deze van een autocue aflezen. ‘Skybound’ kostte ongeveer 6 miljoen dollar om te maken. Daar hadden verstandige mensen zoveel meer mee kunnen doen. Een van de taglines van de film is ‘What if suddenly the ground was gone?’ De wedervraag moet zijn: Op welke grond(en) is deze film gemaakt? Een complete verspilling van geld, materieel, moeite en ‘talent’. Met recht een rampenfilm….

Ruud Stift

Waardering: 0.5

DVD- en blu-ray-release: 24 augustus 2018