Skyfire (2019)

Recensie Skyfire CinemagazineRegie: Simon West | 97 minuten | actie | Acteurs: Xueqi Wang, Hannah Quinlivan, Shawn Dou, Jason Isaacs, An Bai, Lingchen Ji, Liang Shi, Lawrence de Stefano, Tongjiang Hou, Yiqing Li, Alice Rietveld, Xinmo Ma, Makena Taylor, Gigi Velicitat

Je moet maar durven om na ‘2012’ nog een rampenfilm in te blikken. In het megalomane ‘2012’ van regisseur Roland Emmerich ging de gehele aardkloot naar de gallemiezen. Vulkanen, tsunami’s, aardbevingen: alle vormen van natuurgeweld kwamen op de bioscoopbezoeker af. Zo bont als Emmerich durfde niemand het meer te maken en het bleef vaak bij een ramp (in de vorm van een vulkaan of tornado). Simon West durft het aan om meerdere rampen in zijn film te proppen en dat gaat hem nog best goed af. Enter ‘Sky Fire’.

De inhalige zakenman Jack Harris (Jason Isaacs) heeft van Tianhuo Island een avonturenpark gemaakt. Het is een plek voor het grote publiek dat hunkert naar actie. Een werkende vulkaan fungeert als trekpleister. Dan ontdekt een geologe dat de vulkaan op uitbarsten staat en dat het eiland geëvacueerd moet worden. Er wordt niet naar haar geluisterd en een ramp staat op het punt plaats te vinden.

Regisseur Simon West scoorde hits met ‘Tombraider’ en ‘Expendables 2’. De laatste jaren is hij vooral actief in China. ‘Sky Fire’ is dan ook een Chinese aangelegenheid waarin een heerlijk schmierende Isaacs los mag gaan als boze Westerling. En het moet gezegd worden: ‘Sky Fire’ kijkt lekker weg en doet alles wat je van een genrefilm mag verwachten. De natuurrampen zien er goed uit – ondanks dat ze uit de computer komen – en het tempo is hoog. Er gebeurt veel en het tempo verslapt nergens.

Ook de soundtrack is dik in orde. ‘Sky Fire’ is een vermakelijke film voor mensen die graag naar digitale rampspoed kijken waarin normale stervelingen zich ontpoppen tot helden en problemen – hoe groot ook – binnen anderhalf uur opgelost worden. Het hoge tempo voorkomt ook dat er enige vorm van diepgang in deze prent zit. Mocht dat geen probleem voor je zijn dan wacht er een toffe actiefilm met een hoog onzingehalte op je. Als je deze Aziatische blockbuster met een flinke hoeveelheid zout(e popcorn) neemt, valt er een hoop te genieten.

DVD-release: 10 december 2020