Skylines (2020)

Recensie Skylines CinemagazineRegie: Liam O’Donnell | 114 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Lindsey Morgan, Jonathan Howard, Daniel Bernhardt, Rhona Mitra, James Cosmo, Yayan Ruhian, Alexander Siddig, Cha-Lee Yoon, Ieva Andrejevaite, Jeremy Fitzgerald, Naomi j Ogawa, Rokas Spanlinskas, Giedre Mockeliunaite, Tanay Genco Ulgen, Phong Giang, Rajab Hassan, Tony Black, Samantha Jean, Katherine Haiden, Martynas Vaidotas, Rokas Spalinskas, Alius Veverskis, Domantas Pûras

‘Skylines’ – of ‘Skylin3s’ zoals deze film ook wel heet – komt uit de pen van Liam O’Donnell. Naast auteur is deze beste man ook regisseur. Zo blikte hij ook ‘Beyond Skyline’ (2017) in. Laatstgenoemde film is de voorloper van de hier besproken ‘Skylines’. De 3 in ‘Skylin3s’ staat er niet voor niets, want dit is het tweede vervolg op het in 2010 verschenen ‘Skyline’ dat door O’Donnell geschreven werd. Deel één werd ingeblikt door Colin Strause en Greg Strause. Ben je er nog?

In ‘Skylines’ draait het om Captain Rose Corley (Lindsey Morgan). Zij is geboren met buitenaardse superkrachten. Een gave die goed van pas komt in de wereld waarin ze leeft. Onze planeet is er slecht aan toe. Rose moet knokken tegen menselijk hybride buitenaardsen. Deze groep vormt inmiddels de helft van de wereldbevolking en dat is een probleem. Om dit gevaar te stoppen, moet Rose een buitenaards moederschip binnendringen.

Er is een reden voor dat ‘Skylin3s’ onder de titel ‘Skylines’ is uitgebracht. Deze trilogie van O’Donnell blinkt namelijk uit in anonimiteit. Het eerste deel verscheen alweer elf jaar geleden en deed niet heel veel in de bioscopen. Het duurde dan ook zeven jaar voordat er een vervolg kwam. Deel twee deed het niet veel beter en de kans is groot dat het derde deel datzelfde lot is beschoren. Zonder voorkennis komt deze film nogal fragmentarisch over.

Daarnaast is O’Donnell misschien een goede verhalenverteller op papier, maar achter de camera komt zijn vertelstijl niet sterk over. ‘Skylines’ oogt nogal plastic en dat komt door het gebruik van CGI. De digitale trucage overtuigt niet en is al bij verschijning van deze film verouderd. Alsof je naar een computerspel kijkt waar ‘toevallig’ wat acteurs in zijn geplakt. Het verhaal is nergens scherp of origineel en het acteerwerk is ook geen reden om deze productie te gaan zien. De cast is niet zozeer slecht, maar de slappe dialogen en het stroeve verhaal zorgen ervoor dat je nooit lekker in deze film zit. Jammer. Met een strakker script en betere special effects had dit een vermakelijke scifi-actiefilm kunnen zijn.

DVD- en blu-ray-release: 21 mei 2021