Slender Man (2018)

Recensie Slender Man CinemagazineRegie: Sylvain White | 93 minuten | horror | Acteurs: Joey King, Julia Goldani Telles, Jaz Sinclair, Annalise Basso, Alex Fitzalan, Taylor Richardson, Javier Botet, Jessica Blank, Michael Reilly Burke, Kevin Chapman, Miguel Nascimento

Een internet meme staat aan de basis van Slender Man. Deze griezelige, gezichtsloze verschijning werd dankzij een YouTube-filmpje, een aantal online verhalen en een videogame een fenomeen. Uiteraard ruikt de Amerikaanse filmindustrie dan geld. Het heeft jaren geduurd, maar uiteindelijk is een heuse bioscoopproductie rond deze cultfiguur een feit. Hoewel de ontstaansgeschiedenis en uitstraling van de Slender Man erg interessant zijn, blijkt de gelijknamige film dat juist niet te zijn…

‘Slender Man’ draait om een viertal vriendinnen die op een saaie vrijdagavond een internetvideo bekijken. Op deze clip is de geheimzinnige Slender Man te zien en door naar de film te kijken, wordt deze geestverschijning opgeroepen. Wat begon als een geintje, mondt echter uit in een nachtmerrie. De video blijkt geen urban myth, maar de dodelijke waarheid te zijn.

Klinkt dit bekend? Vast wel, want ‘Slender Man’ leent een hoop elementen uit J-horror classic ‘The Ring’. In die film draaide het om een dodelijke videoband, terwijl het in het geval van ‘Slender Man’ om een internetclip gaat. Regisseur Sylvain White slaagt er geen moment in om een spannende sfeer op te roepen. ‘Slender Man’ is dan ook een regelrecht snooze fest geworden. Dat ligt niet alleen aan de cineast, maar vooral aan het script. Zonder voorkennis is deze film namelijk niet te volgen. Wie de Slender Man precies is en wat hem zo gevaarlijk maakt, wordt nergens echt duidelijk. Het chaotische verteltempo en het brakke acteerwerk maken het er niet beter op.

‘Slender Man’ is een kapot gemonteerde film die onnodig warrig is. Er is veel gesleuteld aan de uiteindelijke bioscoopversie en daardoor komt de film erg rommelig over. Door deze vreemde editing komen de personages – en met name de dreiging van de Slender Man – nooit tot leven. Het is alsof je naar een lading videoclips die achter elkaar geplakt zijn kijkt. Het feit dat de hoofdpersonages geen enkele diepgang en persoonlijkheid hebben, werkt ook niet mee.

Afijn, een paar goed geplaatste jumpscares of special effects kunnen dat gemis wel maskeren. Helaas laat deze film het ook op dat vlak afweten. Wat rest is een slappe kopie van ‘The Ring’ maar dan zonder de spanning, intelligentie en dreiging. Auw.

Waardering: 0.5

Bioscooprelease: 23 augustus 2018
Digital Download-release: 21 december 2018