Sliver (1993)

Regie: Phillip Noyce | 108 minuten | thriller, erotiek | Acteurs: Sharon Stone, William Baldwin, Tom Berenger, Polly Walker, Colleen Camp, Amanda Foreman,  Martin Landau, CCH Pounder, Nina Foch, Keene Curtis, Nicholas Pryor, Anne Betancourt, Tony Peck, Frantz Turner, Dr. Melvyn Kinder, Radu Gavor, Allison Mackie, José Rey, Jim Beaver,  Gilbert Rosales, Mik Scriba, Steve Carlisle, Mark Bramhall, Sid McCoy, Sandy Gutman, Robin Groves, Matthew Faison, Marnette Patterson, Christine Toy Johnson, Philip Hoffman, Nicole Orth-Pallavicini, Arthur Eckdahl, Patricia Allison, James Noah, Eduardo N.T. Andrade, Victor Brandt

De Britse reggaegroep UB40 scoorde in 1993 zijn grootste hit. ‘(I Can’t Help) Falling in Love with You’ is, net als zoveel van hun successen, een cover; Elvis Presley nam het nummer al in 1962 op. UB40 haalde met het liedje de eerste positie in zowel de Britse hitlijsten als de Amerikaanse Billboard Hot 100. Ook in Nederland stond ‘(I Can’t Help) Falling in Love with You’ op nummer één, maar liefst vijf weken lang. De bijbehorende videoclip heeft wellicht bijgedragen aan het succes. In de clip zijn veelbelovende fragmenten te zien uit de erotische thriller ‘Sliver’ (1993), met in de hoofdrol de op dat moment razend populaire Sharon Stone. Het marketingteam achter de film voerde de spanning nog hoger op door te onthullen dat de oorspronkelijke versie verboden was in de VS maar dat we hem in Europa wel in zijn geheel te zien zouden krijgen. Mede dankzij de provocerende filmposter – de wulpse Stone heftig vrijend met tegenspeler William Baldwin, met als onderschrift ‘You Like to Watch, Don’t You?’- waren de verwachtingen hooggespannen voor ‘Sliver’. Maar deze erotische thriller bleek een grote deceptie…

Stone speelt Carly Norris, een knappe 35-jarige vrouw die haar geld verdient met het redigeren van boeken. Na een ongelukkig huwelijk is ze vastberaden met een schone lei te beginnen. Tot haar grote verbazing krijgt ze een appartement aangeboden in het hartje van Manhattan, in een torenhoge wolkenkrabber. Wanneer ze haar medebewoners leert kennen, blijkt echter dat haar nieuwe thuishaven een aantal geheimen herbergt. Haar buurman Gus Hale (Keene Curtis) vertelt haar dat ze sprekend lijkt op de vorige bewoonster, die onder mysterieuze omstandigheden om het leven is gekomen. Niet veel later treft Hale hetzelfde lot. Carly zoekt steun bij Zeke Hawkins (William Baldwin), een rijke, jonge vrijgezel met een voorliefde voor technische gadgets. Een voyeur eerste klas bovendien, die overal in het gebouw camera’s en opnameapparatuur heeft geplaatst. De twee krijgen een heftige verhouding, die een andere bewoner jaloers maakt. Jack Landsford (Tom Berenger), schrijver van waardeloze politieromans, ziet Carly ook wel zitten. Voor zijn volgende boek doet hij onderzoek naar de mysterieuze gebeurtenissen in het appartementencomplex, waarbij hij een aantal cruciale ontdekkingen doet; Zeke zou er wel eens meer van af kunnen weten. Carly is inmiddels echter blind van verliefdheid. Pas wanneer haar buurvrouw Vida (Polly Walker) vermoord wordt, slaat bij haar de angst écht toe.

Schrijver Ira Levin kennen we onder meer van boeken als ‘Rosemary’s Baby’, ‘The Boys from Brazil’, ‘A Kiss before Dying’ en ‘The Stepford Wives’. Stuk voor stuk romans die reeds een of meerdere keren zijn verfilmd. Naar verluidt was de schrijver alleen tevreden over Roman Polanski’s verfilming van ‘Rosemary’s Baby’ uit 1968. Aanvankelijk wilde hij de rechten van ‘Sliver’ dan ook niet verkopen. Pas toen producent Robert Evans (die ook ‘Rosemary’s Baby’ had geproduceerd) zich er echter mee ging bemoeien, ging Levin overstag. Als regisseur werd Phillip Noyce aangetrokken. De Australiër had voordien hoge ogen geooid met onder meer ‘Blind Fury’ (1989) en ‘Patriot Games’ (1992) – later zou hij zijn veelzijdigheid tonen met films als ‘Clear and Present Danger’ (1994), ‘The Bone Collector’ (1999) en ‘Rabbit Proof Fence’ (2002). Voor het scenario werd de van origine Hongaarse schrijver Joe Eszterhas ingeschakeld. Hij schreef eerder het zo geprezen script van ‘Basic Instinct’ (1992), de film waarmee de carrière van Sharon Stone in een stroomversnelling kwam. Eszterhas zou echter nooit meer het niveau halen van ‘Basic Instinct’ en werd in 1995 zelf tot tweemaal toe genomineerd voor een Golden Razzie, voor zijn scripts voor de artistieke en commerciële flops ‘Showgirls’ en ‘Jade’.

Ook ‘Sliver’ was een hoogvlieger bij de Razzies – de awardshow waarin de slechtste films van het jaar worden ‘bekroond’. Maar liefst zeven nominaties vielen de film ten deel. Geheel terecht, want deze film schiet op alle fronten tekort. Het grootste probleem zit hem in het scenario: deze als thriller bedoelde film wordt simpelweg nooit spannend. Eszterhas tracht tevergeefs de spanning op te voeren, maar eigenlijk weet je na een half uur al dat dit nergens naartoe zal leiden. Tweede probleem is de onnodige overdaad aan seks. Het lijkt haast alsof de plot in het leven is geroepen om de erotische scènes aan te stuwen in plaats van andersom. Noyce maakt bovendien veelvuldig gebruik van vervelende close-ups tijdens deze scènes. Sharon Stone is een aantrekkelijke vrouw, maar we hoeven echt niet te tellen hoeveel vullingen ze in haar gebit heeft. Ook het acteerwerk is matig. Stone doet haar ding en daarvan kun je vinden wat je wilt. Maar ‘Sliver’ weet ze er niet mee naar grotere hoogten te brengen. William Baldwin is aardig gecast als gluiperd maar brengt ook niets extra’s. Tom Berenger is al helemaal tenenkrommend slecht. De lucht klaart op tijdens de spaarzame momenten dat veteraan Martin Landau in beeld is, maar in totaal heeft hij nog geen vijf minuten screentime… Jammer maar helaas. Zelfs de muziek valt tegen; het liedje van UB40 is verknipt tot een halve minuut. Herkenbare tunes uit de jaren negentig (met als hoogtepunt ‘Unfinished Sympathy’ van Massive Attack) worden weggedrukt door dreunende dansplaten die op de verkeerde momenten worden ingezet. De zoveelste gemiste kans!

Het mag duidelijk zijn; ‘Sliver’ is een grote teleurstelling. Van iemand als Phillip Noyce verwacht je geen broddelwerkje als dit. Waarschijnlijk wilde men het grote succes van Paul Verhoevens ‘Basic Instinct’ zo snel mogelijk herhalen. Niet voor niets werden zowel de hoofdrolspeelster als de scenarioschrijver opnieuw vastgelegd en mikt men met ‘Sliver’ op dezelfde mix van spanning en erotiek. Dit blijkt geen vast recept voor succes, daar is deze film het schoolvoorbeeld van. Behoed je voor de deceptie en laat deze prent links liggen.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 26 augustus 1993