Snake Eyes: G.I. Joe Origins (2021)

Recensie Snake Eyes: G.I. Joe Origins CinemagazineRegie: Robert Schwentke | 121 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Henry Golding, Andrew Koji, Haruka Abe, Takehiro Hira, Eri Ishida, Iko Uwais, Peter Mensah, Úrsula Corberó, Samara Weaving, Samuel Finzi, Steven Allerick, Max Archibald

Inspelen op nostalgie is het nieuwe verdienmodel van Hollywood. De bazen van grote filmstudio’s denken dat het meeste geld te halen valt bij veertigers die in de jaren 80 opgroeiden. Zo werd recentelijk een nieuw deel van Ghostbusters de bioscopen ingeslingerd, kregen abonnees van Netflix een nieuwe serie van He-Man voorgeschoteld en Disney is ondertussen bezig om al hun klassieke tekenfilms als live action-film aan een nieuw publiek voor te stellen. Oude franchises nieuw leven inblazen en mensen die met deze series zijn opgegroeid naar de bioscoop lokken is het doel. Uiteraard hopen de filmbazen dat deze volwassenen hun kroost meenemen, waardoor een nieuwe generatie kennis maakt met ouderwetse franchises.

Speelgoedfabriek Hasbro doet mee aan deze revival en hoopt het ooit zo populaire ‘G.I. Joe’ te reanimeren voor een nieuw publiek. Na twee middelmatige bioscoopfilms vond regisseur Robert Schwentke het tijd worden voor een semi-opvolger in de vorm van een spin-off. ‘Snake Eyes: G.I. Joe Origins’ draait om de gelijknamige ninja. In deze film ontdek je hoe de zwijgzame ninja (in deze film vertolkt door Henry Golding) bij het team van ‘G.I. Joe’ terechtkwam.

In de eighties waren de avonturen van ‘G.I. Joe’ mateloos populair. Naast een cartoonreeks waren er ook talloze comics rond deze elitesoldaten die het opnamen tegen een flamboyante terreurgroep in de vorm van Cobra (niet te verwarren met het gelijknamige schilderscollectief). Langzaamaan ebde de interesse weg en domineerden nieuwe kinderhelden de schappen van de speelgoedwinkels. In 2009 verscheen het even melige als kinderlijke ‘G.I. Joe: The Rise of Cobra’ dat een iets serieuzer, maar daardoor wel saaier vervolg kreeg met ‘G.I. Joe: Retaliation’ uit 2013. Beide films werden niet erg enthousiast ontvangen. Maar Hasbro ruikt geld en hoopt met deze spin-off rond Snake Eyes zieltjes te winnen. Dat is wederom niet gelukt. Deels met ‘dank’ aan corona, maar voornamelijk door het ontiegelijk slappe verhaal en de fantasieloze presentatie.

Voor een film waarin het om martial arts draait, is ‘Snake Eyes: G.I. Joe Origins’ onnavolgbaar warrig geschoten. De actie wordt met een schuddende camera in beeld gebracht. Wat je te zien krijgt, zijn stuk gemonteerde vechtmomenten die nogal chaotisch overkomen. Je ziet amper wat er gebeurt en doordat er zoveel shots op je afgevuurd worden, komen de gevechten nogal nep en gekunsteld over. Dat is niet aan de acteurs te wijten. Zo beschikt Schwentke over Iko ‘The Raid’ Uwais. Deze man is een legendarische martial artist, maar hij krijgt niets te doen! Ongelooflijk.

Het doel van deze film is om mensen te enthousiasmeren voor een speelgoedlijn. Daar is niets mis mee, maar als je zo weinig met het bronmateriaal doet sla je de plank mis. Daarnaast is het vreemd dat de zwijgzame Snake Eyes uit de eerste twee films hier een praatgrage gast is. Er is vanuit een marketingstandpunt naar deze film gekeken (Deadpool is populair, omdat hij zoveel praat en grappen maakt! Iko Uwais is een geliefd martial arts acteur en versterkt onze casting! Er moet een cameo in van populaire personages uit de strips!) en niet vanuit een artistieke visie. Wat rest is een zielloze knokfilm vol onduidelijke gevechten en flauwe one-liners. Jammer. Zowel het personage als fans die met dit personage zijn opgegroeid verdienen beter.

Bioscooprelease: 22 juli 2021
DVD- en blu-ray-release: 26 november 2021