Sneekweek (2016)

Regie: Martijn Heijne | 110 minuten | komedie, thriller | Acteurs: Carolien Spoor, Jelle de Jong, Jord Knotter, Holly Brood, Yootha Won-Loi-Sing, Sanne Langelaar, Marly van der Velden, Frank Lammers, David Lucieer, Diederik Ebbinge, Ferry Doedens, Kimberley Klaver, Marie-Louise Stheins

Vergeleken met andere landen speelt in Nederland de vaderlandse horrorscene nauwelijks een rol van betekenis. Lange tijd bleef het aanbod van polderhorror beperkt tot ‘De lift’ (1982), ‘Amsterdamned’ (1988, beide van Dick Maas), ‘Intensive Care’ (1991) en ‘De Johnsons’ (1992). In de eenentwintigste eeuw lijkt het horrorgenre aan een bescheiden opmars bezig. Waar volhardende filmmakers het jarenlang niet voor elkaar kregen hun films uit te brengen, waren er in 2006 ineens twee Nederlandse horrorfilms in de bioscopen te zien: ‘Doodeind’ en ‘Sl8n8’, beide toevallig met Victoria Koblenko in de hoofdrol. Flink wat lowbudgetfilms trachtten daarop in te haken, maar belandden allemaal rechtstreeks op dvd. In 2010 zorgde good old Dick Maas voor een opleving met ‘Sint’, waarin hij het sinterklaasverhaal een duistere, moordzuchtige draai gaf. ‘Sint’ werd een kaskraker en de op twee na best bezochte film van dat jaar. Zes jaar later is ‘Sint’ nog altijd de enige nederhorrorfilm die filmliefhebbers massaal naar de bioscopen weet te trekken; veel producties komen niet eens zo ver en filmmakers mogen al in hun handen wrijven als hun film überhaupt een (dvd-)release krijgt.

De film die daar wel eens verandering in zou kunnen brengen is ‘Sneekweek’ (2015) van debuterend regisseur Martijn Heijne en producent Klaas de Jong. Beiden werkten in het verleden regelmatig met Johan Nijenhuis en dat is te zien aan deze productie, die de sfeer ademt van ‘Costa!’ (2001) en ‘Volle maan’ (2002): mooie jonge mensen met weinig kleding aan die feesten tot ze erbij neervallen. Met als grote verschil dat het feestgevoel hier al snel omslaat in doodsangst. De film begint met een ontgroeningsritueel; degene die het langst in zijn blootje in een ijskoud bad kan blijven zitten, wordt de nieuwe huisgenoot van studenten Boris (Jord Knotter), Thijs (Jelle de Jong), Merel (Carolien Spoor), Lisa (Holly Brood, dochter van Herman) en Kim (Yootha Wong-Loi-Sing). De gebeurtenissen lopen echter vreselijk uit de hand, met de dood van één van de deelnemers als gevolg. De vijf besluiten het drama voor zich te houden en er nooit met iemand over te praten wat er daadwerkelijk gebeurd is. Peter (Jonas de Vuyst), die getuige was van de gebeurtenissen, wordt in allerijl aangewezen als de nieuwe huisgenoot.

Twee jaar later. Merel, Boris, Lisa en Kim hebben hun diploma inmiddels binnen en dat moet natuurlijk gevierd worden. Het zestal vertrekt richting Friesland, om mee te doen aan de Sneekweek en ondertussen uitbundig feest te vieren. Ze komen terecht in een kast van een villa, maar niemand weet wie dat vakantieadresje eigenlijk voor hen geboekt heeft. Dat is het begin van een reeks mysterieuze gebeurtenissen, die steeds luguberder vormen aannemen. Speelt iemand een angstaanjagend spel met hen? Is één van de vrienden aan het doorslaan of heeft het drama van twee jaar geleden ermee te maken…?

Bijrollen zijn er onder meer voor Frank Lammers, Sanne Langelaar, David Lucieer, Diederik Ebbinge (allen als politieagenten), Marly van der Velden, Ferry Doedens, Kimberley Klaver (allen deel uitmakend van een rivaliserende vriendengroep) en Marie-Louise Stheins. De soundtrack vol stampende dancebeats neemt een prominente rol in en het geluid overstemt regelmatig het beeld. ‘Sneekweek’ is typisch zo’n film die het van zijn jeugdig imago moet hebben: dit zijn jongeren die leven alsof ze helemaal niets te verliezen hebben. Verwende types die blijkbaar bulken van het geld en dat als water uitgeven. Feesten, zuipen, seksen en o ja, ook een beetje zeilen natuurlijk. We zijn ten slotte bij de Sneekweek. Van de acteerprestaties of de dialogen hoeft deze film het niet te hebben en aanvankelijk is dat zelfs een bron van (lichte) ergernis. Naarmate de film vordert, worden ook kritische kijkers in deze Hollandse versie van ‘I Know What You Did Last Summer’(1997) getrokken. En, wat ook wel fijn is bij een whodunit: als kijker word je af en toe op het verkeerde been gezet. Het verhaal loopt dan ook net even anders dan je zou verwachten en dat is eigenlijk de sterkste troef van de film.

Halfnaakte soapies die als kippen zonder kop regelrecht in de armen van de killer rennen; het slashergenre is doorgaans vrij succesvol. Zeker wanneer de film in een hip jasje is gestoken en uit zijn voegen barst van de hypnotiserende (en vooral luide) dancebeats. Vernieuwend is het allemaal niet, maar ‘Sneekweek’ is met zijn licht verteerbare polderhorror best aardig weg te kijken.

Bioscooprelease: 21 januari 2016
DVD- en blu-ray-release: 10 juni 2016