Snowden (2016)

Recensie Snowden CinemagazineRegie: Oliver Stone | 134 minuten | biografie, drama, thriller | Acteurs: Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley, Melissa Leo, Zachary Quinto, Jaymes Butler, Robert Firth, Rachel Handshaw, Christian Contreras, Parker Sawyers, Rhys Ifans, Ken Thomas, Nicolas Cage, Michael Benz, Tom Wilkinson, Joely Richardson

Zijn naam is inmiddels synoniem aan de term klokkenluider; Edward Snowden. Zijn onthullingen over hoe grootschalig Amerikaanse spionagepraktijken daadwerkelijk waren schokten de wereld. Nadat het verhaal van Julian Assange al werd behandeld in ‘The Fifth Estate’ liet het natuurlijk niet op zich wachten dat het verhaal van Edward Snowden verfilmd werd. En aan wie beter de taak dan Oliver Stone, die zijn kritiek op Amerika nooit onder stoelen of banken steekt. De ervaren biografische regisseur heeft in de hoofdrol gekozen voor Joseph Gordon-Levitt in het simpelweg getitelde ‘Snowden’.

De jonge getalenteerde Edward Snowden (Joseph Gordon-Levitt) zit in legertraining wanneer hij een onherstelbare blessure oploopt. Vastbesloten om zijn land te dienen verwerft hij een functie bij de CIA. Na hier een uitzonderlijk talent te hebben tentoongesteld voor cyberspionage nemen zijn carrièrekansen toe. Zijn vriendin Lindsay (Shailene Woodley) weet dat hij in de spionagesector werkzaam is en verhuist braaf mee wanneer Edward undercover namens de NSA naar Tokyo verhuist. Op den duur brengt het Amerikaanse buitenlandbeleid Edward aan het twijfelen over zijn motieven, zeker wanneer de door hem ontwikkelde software wordt misbruikt voor massaspionage. Dat is wanneer Edward z’n spionagetalent pas echt wordt getest.

In de film wordt geswitcht tussen voor en na Snowdens moment van onthulling. Voeg hier geloofwaardige reconstructies aan toe en zo wordt er in ‘Snowden’ een goed beeld geschetst van de motieven van Edward Snowden en de weg naar zijn uiteindelijke lotsbestemming. Zeker de mogelijkheden waarover spionagediensten ongetwijfeld beschikken zijn schrikbarend. De waargebeurde ontwikkelingen die zich ontvouwen lijken op te bouwen naar het moment suprême, maar wat ontbreekt aan deze opbouw is spanning.

Het sterkste punt van ‘Snowden’ is zonder twijfel de casting van Joseph Gordon-Levitt. Zijn vertolking van Edward Snowden heeft zichtbaar veel tijd en moeite gekost. Tevens wordt hij uitstekend geassisteerd door interessante bijrollen van Nicolas Cage en Rhys Ifans.

Het heerlijke genoegen van Oliver Stone om de ongure praktijken van de VS eens goed uit de doeken te doen druipt er aan alle kanten vanaf, maar de filmmaker lijkt de waarheidsgetrouwheid van het verhaal voor alles te hebben gezet. Sterker nog, wanneer het voelt alsof Edward en Lindsay voor de derde keer dezelfde discussie voeren ligt verveling op de loer. Ook lijken de scherpe randjes die een Oliver Stone film vaak met zich meebrengt er een beetje te zijn afgevijld. De aanwezigheid van de titulaire man himself tegen het slot van de film brengt hier geen verandering in.

Als thriller heeft ‘Snowden’ eigenlijk vooral te lijden onder het feit dat het eigenlijk nooit echt spannend wordt; de lange speelduur helpt hier ook niet bij. Joseph Gordon-Levitt maakt zich de rol van Edward Snowden eigen, met manier van spreken en al, maar dit kan niet maskeren dat dit een weinig indrukwekkende verfilming is. Mocht je geïnteresseerd zijn in filmische biografieën en alles wat daarbij komt kijken dan zal ‘Snowden’ je nog wel kunnen bekoren. Ben je meer benieuwd naar de man zelf en zijn acties, dan is het bekijken van de documentaire ‘Citizenfour’ een verstandiger keus.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 10 november 2016
DVD- en blu-ray-release: 8 maart 2017