Snowpiercer (2013)

Regie: Joon-ho Bong | 126 minuten| actie, drama, science fiction | Acteurs: Chris Evans, Tilda Swinton, Jamie Bell, Luke Pasqualino, John Hurt, Alison Pill, Ed Harris, Octavia Spencer, Ewen Bremner, Kang-ho Song, Ah-sung Ko, Tómas Lemarquis, Steve Park, Kenny Doughty, Emma Levie

Dat we te kampen hebben met een veranderend klimaat wordt ons de laatste jaren steeds vaker verteld en de huidige verschuivingen van de seizoenen lijken dit alleen maar te bevestigen. Deze problematiek is het startschot van ‘Snowpiercer’, de eerste Engelstalige film van Koreaanse regisseur Joon-ho Bong.

Tijdens de voorbereidingen  van zijn internationale doorbraak ‘Gwoemul’ (beter bekend als ‘The Host’) kwam Joon-ho Bong in aanraking met het verhaal van ‘Snowpiercer’. Bij een bezoek aan zijn lokale stripboekenwinkel zag hij de Franse stripboekenserie ‘Le Transperceneige’ liggen, die hij vervolgens ter plekke in één ruk uitlas. Geënthousiasmeerd door het concept benaderde hij collega-regisseur Chan-wook Park (bekend van de originele ‘Oldboy’ en ‘Stoker’) om als producent te fungeren en werd er aan de filmbewerking begonnen.

Een meningsverschil over speelduur met studiobaas Harvey Weinstein zorgde helaas voor een flinke vertraging in release (oorspronkelijk zomer 2013). Tijdens dit conflict steunde de voltallige cast, met onder andere John Hurt, Ed Harris, Tilda Swinton, Octavia Spencer en Chris Evans, publiekelijk hun regisseur en zodoende mocht Joon-ho Bong toch zijn visie van ‘Snowpiercer’ aan het filmpubliek presenteren.

In een alternatief 2014 heeft klimaatverandering zulke drastische vormen aangenomen dat er van een experimentele oplossing gebruik wordt gemaakt. Dit heeft rampzalige gevolgen en verandert de aarde in een grote ijsplaneet waar leven niet meer mogelijk is. De enige overlevenden houden zich op in de Snowpiercer, een zelfvoorzienende trein die eindeloos de wereld overgaat.

Er heerst hier een strikt gescheiden klassenstelsel waarbij de welgestelden zich in de voorste treinstellen tegoed doen aan alle overgebleven luxe en de rest in de achterste treinstellen leeft als armoedzaaiers. Als de geschiedenis ons één ding heeft geleerd is het wel dat dit soort situaties nooit oneindig standhouden en een revolutie is dan ook slechts een kwestie van tijd.

Waar de big-budget sci-fi films de laatste tijd vaak teleurstelden (enkele uitzonderingen daargelaten) is het deze meedogenloze thrill ride die bewijst dat dit genre ver van futloos is. De regisseur en zijn bekwame cast zijn perfect op elkaar afgesteld. Niet alle personages zijn even uitgediept maar allen dienen hun rol uitstekend, zoals Tilda Swinton die de achterste treinstellen toespreekt als een hedendaagse Margaret Thatcher met teksten als “Keep your place!”. Ook de bizarre personages die erg kleine rollen vervullen zijn van toegevoegde waarde.

Het setdesign is van een buitengewoon hoog niveau. De surrealistische sfeer wordt prachtig neergezet, elk treinstel brengt weer nieuwe verrassingen met zich mee. De vergelijking van een videospel met verschillende levels is snel gemaakt, zo ook de opbouw naar een orgastische climax. Gamers zullen wellicht enige gelijkenissen spotten met de ‘Bioshock’ serie.

Het zijn voornamelijk de gedurfde beslissingen in het verhaal waarmee ‘Snowpiercer’ zich onderscheidt. Zoals het ontbreken van een liefdesverhaallijn of een van de merkwaardige pauzes ooit tijdens een actiescène. Tuurlijk houdt ‘Snowpiercer’ ons een spiegel voor dat de huidige verhoudingen tussen arm en rijk vragen is om moeilijkheden, maar het is voornamelijk de verloop en uitwerking  van het verhaal dat dit tot een meesterwerk maakt. Naast de onvoorziene onthullingen lijkt het verhaallijn op sommige punten op dat van ‘The Matrix’, wat op zijn beurt weer leent van dat welbekende boek de Bijbel.

Zuid-Korea heeft na Chan-wook Park wederom een topregisseur aan de wereld geschonken in de vorm van Joon-ho Bong. Het dystopische epos ‘Snowpiercer’ dendert de lijst van sci-fi classics met stip binnen en maakt de internationale doorbraak van Joon-ho Bong een feit.

Scott van der Winden

Waardering: 5

Bioscooprelease: 3 april 2014