Solo: A Star Wars Story (2018)

Recensie Solo: A Star Wars Story CinemagazineRegie: Ron Howard | 135 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Alden Ehrenreich, Joonas Suotamo, Woody Harrelson, Emilia Clarke, Donald Glover, Thandie Newton, Phoebe Waller-Bridge, Paul Bettany, Jon Favreau, Linda Hunt, Ian Kenny, John Tui, Anna Francolini, Andrew Woodall, Warwick Davis, Charlotte Louise, Clint Howard, Dee Tails, Attila Vajda, Anthony Daniels, Kiran Shah, Lily Newmark

Na de uiterst succesvolle reboot met ‘The Force Awakens’ in 2015, leeft de ‘Star Wars’-franchise meer dan ooit tevoren. Naast de voortzetting van de ‘chronologische’ films, ontstonden er steeds meer plannen voor prequels en spin-offs over onontdekte verhalen. Daar waar het grimmige ‘Rogue One’ eerder een aarzelende aanzet gaf tot een serie prequels, is ‘Solo’ een spin-off die luchtiger is, maar daarentegen ook weer veel te braaf en een tikje ongeïnspireerd.

Echt soepel verliepen de voorbereidingen voor ‘Solo’ niet. Regisseurs Phil Lord en Christopher Miller werden door Disney halverwege aan de kant gezet door een ‘verschil in creatieve inzichten’ en halsoverkop vervangen door veteraan Ron Howard (‘The Da Vinci Code’). Voor de hoofdrolspeler werd een ‘acteercoach’ ingeschakeld. Het zijn nog net geen ‘Apocalypse Now’-achtige taferelen, maar de verwachtingen waren desalniettemin terughoudend. Zaten we wel te wachten op een spin-off over Han Solo, door Harrison Ford omgetoverd tot levende legende?

Het antwoord is een voorzichtig ja: deze spin-off is best de moeite waard. We leren Han Solo (hier gespeeld door Alden Ehrenreich, vooral bekend van zijn hilarische bijrol in ‘Hail, Caesar!’) kennen als een jonge dief, die halsoverkop zijn thuiseiland moet ontvluchten met zijn geliefde Qi’ra (Emilia Clarke). Han slaagt erin om het eiland te ontvluchten, terwijl hij Qi’ra tot zijn spijt achter moet laten. Hij sluit zich enkele jaren later aan bij een groep dieven onder leiding van Beckett (Woody Harrelson), die in opdracht van Dryden Vos (Paul Bettany) iets moeten stelen. Naast een introductie in het leven van Han, vertelt de film ook het verhaal van het ontstaan van de vriendschap tussen Han en zijn latere trouwe metgezel Chewbacca.

Het gevaar van een prequel over reeds bekende filmpersonages is vaak een gebrek aan urgentie: zit het publiek wel te wachten op een film gewijd aan een personage dat al in tal van films te zien is geweest? ‘Solo’ biedt geen grootse onthullingen en werpt dan ook niet veel nieuwe vragen op. We leren onder meer hoe Han en Chewbacca elkaar leerden kennen, hoe Han de Millennium Falcon voor zich wist te winnen en hoe hij aan zijn naam gekomen is (geinige knipoog naar ‘The Godfather II’), maar daar blijft het grotendeels ook wel bij. De film is vooral vermakelijk, maar weet dan weer nét te weinig te verrassen om echt indruk te maken. Ook maakt Han gedurende de film weinig tot geen ontwikkeling door.

‘Solo’ werkt wel net iets beter dan ‘Rogue One’. Die spin-off kampte ook met een gebrek aan urgentie, maar kampte daarnaast met een schrijnend gebrek aan diepgang onder de hoofdpersonages. De personages zijn in ‘Solo’ net iets leuker uitgewerkt en worden met zichtbaar plezier vertolkt door de acteurs. Alden Ehrenreich bevestigt opnieuw een talent te zijn en toont zich een acceptabel ‘opvolger’ van Harrison Ford. Met fijne acteurs als Woody Harrelson en Donald Glover (de rapper die furore maakt met videoclip ‘This is America’) werken de personages prima, en zijn de karakters goed op elkaar ingespeeld. Dat de film een duidelijk aanwezige bad guy mist zit de film niet in de weg, daarvoor zijn de grijstinten bij de andere karakters voldoende aanwezig.

‘Solo’ weet een vrij aardige balans te vinden tussen drama en humor, de acteurs zijn goed op hun plaats en de film blijft van begin tot eind best boeien. De actiescènes zijn niet geweldig en wat lui gemonteerd, maar vermaken verder wel redelijk. ‘Solo’ doet de originele franchise meer dan genoeg eer aan, wat er jammerlijk genoeg toe leidt dat de film totaal niet buiten de lijntjes durft te kleuren. Het gebrek aan urgentie en de behoudendheid van Disney lijken de spin-offs van ‘Star Wars’ parten te blijven spelen. Iets meer durf was best welkom geweest, al viel dat bij de voorzichtige keuze voor Ron Howard niet te verwachten. Al met al een vermakelijke film, die vooral nieuwsgierig maakt wat we de komende jaren van Alden Ehrenreich gaan zien.

Alex Mazereeuw

Bioscooprelease: 23 mei 2018
DVD- en blu-ray-release: 26 september 2018