Somers Town (2009)

Regie: Shane Meadows | 71 minuten | drama, komedie | Acteurs: Piotr Jagiello, Ireneusz Czop, Perry Benson, Thomas Turgoose, Kate Dickie, Wojciech Olczak, Wojtek Macierznski, Ben Porter, Jamie Belman, Steve Hillman, Mark Monero, Ryan Ford, Levi Hayes, Risade Campbell, Huggy Leaver

Tom (Thomas Turgoose) is een jongen van zestien uit Nottingham in de Midlands en is per trein naar Londen gereisd. Hij is een beetje een straatschoffie en zit krap bij kas. In de trein ontmoet hij een streekgenote, verder kent hij niemand in de grote stad. Al snel zwerft hij over straat in de wijk Somers Town. Daar wordt hij slachtoffer van een beroving en wordt door een paar andere jongens die zo’n provinciaaltje wel even zullen pakken in elkaar geslagen. Bij toeval ontmoet hij, berooid en in elkaar geslagen, een Poolse jongen, Marek, (Piotr Jagiello) die met zijn vader – die als Poolse gastarbeider in Londen werkt – in een flatje woont. Marek is een heel ander type dan Tom, een verlegen en meer introverte jongen, is gek op fotografie en maakt al zwervend foto’s van alles wat hij tegenkomt, maar ook van de Franse serveerster Maria (Elisa Lasowski) die werkt in het eethuisje waar Marek wel eens komt.

Al snel worden Tom en Marek vrienden van elkaar. Marek laat Tom bij hem thuis slapen zonder dat zijn vader het weet. Samen raken zij verkikkerd op de veel oudere mooie serveerster die voor hen natuurlijk een onbereikbare liefde is. De film volgt hen in hun belevenissen met elkaar, de karweitjes die zij moeten opknappen voor Graham (Perry Benson), een scharrelaar in goederen die bij hen in de flat woont en ook in hun toenaderingspogingen tot Maria die geamuseerd hun schuchtere pogingen gadeslaat en het spel een beetje meespeelt.

‘Somers Town’ is vooral een gevoelig portret over hoe twee puberende jongens vriendschap sluiten. De film toont hoe hun aanvankelijke reserves voor elkaar als sneeuw voor de zon verdwijnen. Hoe kunnen echte vriendschappen ontstaan en tot hechte kameraadschappen uitgroeien? Dat deel van het verhaal is subtiel uitgebeeld en heeft de boodschap in zich dat mensen ondanks hun verschillen in afkomst en achtergrond veel waardevols kunnen delen. In hun vriendschap zien we subtiel humoristische staaltjes, vooral als zij Maria naar huis willen brengen en haar bij wijze van grap in een rolstoel door de wijk vervoeren.

Thomas Turgoose speelde al eerder een sterke rol in het drama ‘This Is England’ van regisseur Shane Meadows en overtuigt ook nu weer als de kleine branieschopper Tom. Hij heeft als type ‘ruwe bolster blanke pit’ een grote mond, maar is tegelijk een kwetsbaar jongetje alleen in de grote stad. Ook Piotr Jagiello speelt als Marek prima, heeft een veel introverter rol maar blijft in zijn tegenspel overeind. Toch zijn er ook kritische kanttekeningen: het verhaal kabbelt weliswaar aangenaam, maar toch ook een beetje slepend , voort en kan een duwtje in de rug af en toe wel gebruiken. Met name de op zich sympathieke rollen van de scharrelaar Graham en serveerster Maria zijn oppervlakkig uitgewerkt, waardoor zij bijna karikaturen van zichzelf worden. De relatief korte duur van de film (75 minuten) is daarmee net lang genoeg; het had ook niet veel langer hoeven duren. ‘Somers Town’ is geschoten in zwart-wit en kent slechts aan het eind een kort deel in kleur. Het gebruik van zwart-wit en de goed gekozen locaties verlenen het een ‘arty’ sfeer. Het draagt bij aan het maatschappijbeeld dat de regisseur wil schetsen en versterkt het geloofwaardige realistische gehalte.

‘Somers Town’ is een bewust klein gehouden film geworden en geen groots en meeslepend drama. Het drijft op het aanstekelijke spel van de beide hoofdpersonages en zal vooral in de arthouse-omgeving zijn waardering vinden.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 15 oktober 2009