Son-Mother (2019)

Recensie Son-Mother CinemagazineRegie: Mahnaz Mohammadi | 102 minuten | drama | Acteurs: Raha Khodayari, Mahan Nasiri, Reza Behbudi, Maryam Boubani, Shiva Ordooie

‘Son-Mother’ is emblematisch drama over een dilemma in het conservatieve moslimland Iran. Het soort film dat westerlingen kan doen smelten vanwege de documentaire waardigheid. Dat laatste heeft dit degelijke langspeelfilmdebuut zeker, maar dramatische waardigheid is iets anders. Die berust in emotionele geloofwaardigheid, een gegeven dat in verhalen wordt bereikt door correlatie met de werkelijkheid van de kijker.

Dat laatste wordt deels bereikt. Regisseur Mohammadi biedt schematische keuzes, aan een weduwe die moet kiezen tussen een waardig leven met een nieuwe man en daartoe afstand moet doen van haar zoon. Waarom dat laatste noodzakelijk is, wordt de kijker echter nooit helemaal duidelijk gemaakt. Mohammadi wil in ieder geval laten zien hoe corrupt een samenleving als de Iraanse is na de Islamitische Revolutie, zoveel op praktisch als emotioneel gebied.

Dat laatste is lovenswaardig en de missie geslaagd, maar er moet toch een andere uitweg zijn voor Leila (Khodayari) – een gereserveerde vrouw die de sympathie heeft van de kijker vanwege het dilemma; de relatie ontwikkelt zich echter niet. Voordat oplossingen worden geboden, kiest Mohammadi voor een perspectiefwisseling. De jongen in kwestie, Amir (Nasiri), krijgt een centrale rol, wat zowel in acteerprestaties als sentimenten tot wisselvallige resultaten leidt.

Mohammadi speelt in op het gemoed van de kijker, een dramatische noodzakelijkheid, maar doet dat rigoureus, waardoor de film een al te schematisch karakter krijgt. De werkelijkheid is nooit schematisch, maar wordt veranderd door onomkeerbare gebeurtenissen. De emotionele realiteit is al even onmogelijk in schema’s te vatten, omdat die voor alle betrokkenen anders is. Denk maar aan het gebroken hart, dat soms noodzakelijk is, maar door iedere betrokkene – minimaal twee, anders wordt beleefd.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3

Bioscooprelease: 17 juni 2021