Son of a Gun (2014)

Regie: Julius Avery | 111 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Ewan McGregor, Brendan Kerkvliet, Brenton Thwaites, Alicia Vikander, Geoff Kelso, Jacek Koman, Matt Nable, Peter Neaves, Tom Budge, Eddie Baroo, Nash Edgerton, Damon Herriman, Kazimir Sas

Het is de nachtmerrie van elke gevangene: mot krijgen met een grote, getatoeëerde kerel die je samen met zijn maten het douchehok insleurt. Het overkomt JR (Brenton Thwaites), een jonge knul die zes maanden moet zitten voor een klein vergrijp. Gelukkig springt ouwe rot Brendan (Ewan McGregor) voor hem in de bres. Aan deze goede daad hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Zodra JR vrijkomt moet hij Brendan helpen ontsnappen. Na zijn uitbraak betrekt Brendan JR bij een gewaagd plan om een partij goud te stelen. Tussen de twee mannen ontstaat een ongemakkelijke mentor/leerlingrelatie, die onder druk komt te staan als JR valt voor het liefje van Brendans baas.

Is het beter om een minnaar te zijn of een vechter? Dat is de kernvraag van ‘Son of a Gun’. Er is een evolutietheorie die stelt dat alle mensen afstammen van twee soorten apen: de chimpansee en de bonobo. Chimpansees vechten onderling en doden geregeld hun soortgenoten. Bonobo’s zijn vredelievend. Ze zijn ook bijna uitgestorven. Volgens beroepscrimineel Brendan kun je hier lering uit trekken. Wil je overleven, dan moet je hard zijn. Niet het meest originele credo voor een misdaadfilm, maar schrijver/regisseur Julius Avery geeft er in ‘Son of a Gun’ een mooie draai aan. Onder al het vuurwapengeweld zie je twee mensen die schuchter op zoek zijn naar verbintenis, en dat geeft de film een hoopvol tintje.

Het scenario is er één van grote-stappen-snel-thuis. Dat heeft voor- en nadelen. Aan de ene kant dendert de film voort zonder in te zakken, aan de andere kant moet je als kijker soms moeite doen om de puntjes met elkaar te verbinden. Daardoor kun je de personages als ongrijpbaar ervaren. Zeker op het einde vraagt Avery net iets teveel en zijn de wendingen te kort door de bocht. Dat neemt niet weg dat ‘Son of a Gun’ een lekker wegkijkende film is, met rauwe actie in een stoffige, Australische setting, goede acteerprestaties en een aandoenlijk einde. McGregor (‘Shallow Grave’, ‘Trainspotters’) speelt het soort rol waar hij groot mee is geworden en Thwaites (‘Oculus’) doet het ook prima als schichtig konijn dat uiteindelijk toch best gehaaid blijkt te zijn. Wij voorspellen een flitsende Hollywood-carrière.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 9 april 2015
VOD-release: 6 augustus 2015