Son of Batman (2014)

Regie: Ethan Spaulding | 74 minuten | animatie, actie, avontuur, misdaad, drama, familie, fantasie | Originele stemmencast: Jason O’Mara, Stuart Allen, Thomas Gibson, Morena Baccarin, Dee Bradley Baker, Xander Berkeley, Giancarlo Esposito, Sean Maher, David McCallum, Diane Michelle, Andrea Romano, Fred Tatasciore, Bruce Thomas, Kari Wahlgren

DC Comics is bezig met een inhaalslag. Terwijl concurrent Marvel de ene na de andere speelfilm de bioscoopzalen in slingert, is DC Comics heer en meester in de direct-op-dvd markt. De uitgeverij is echter ook bezig met een zwik televisieseries en een bioscoopfilm waarin Batman en Superman de hoofdrol opeisen. In de toekomst moet er een speelfilm komen waarin de Justice League of America (JLA) te zien is. Het gaat hier om de tegenhanger van ‘The Avengers’. JLA heeft superhelden als Superman, Batman, Aquaman, Wonderwoman, Green Lantern, The Flash en Cyborg in de gelederen (gehad). Afijn, DC Comics is lekker bezig. Het gaat nog een tijd duren voordat ze de populariteit van concurrent Marvel kunnen evenaren, maar er wordt flink aan de weg getimmerd. Op de videomarkt is DC Comics in elk geval de meerdere van Marvel. De cartoons van laatstgenoemde uitgeverij zijn verhaaltechnisch vaak een stuk minder sterk dan de producties van DC Comics. Al valt het meest recente wapenfeit van de studio behoorlijk tegen. ‘Son of Batman’ is kwalitatief gezien niet zo goed als eerder werk.

In ‘Son of Batman’ ontdekt de Dark Knight dat hij vader is. Een kortstondige affaire met Talia al Ghul heeft in de geboorte van Damian Wayne geresulteerd. Het joch wordt door de League of Assassins tot krijger klaargestoomd. Als de sekte wordt overvallen door Deathstroke en zijn leger, vluchten moeder en zoon naar Gotham City. Damian wil de dood van zijn grootvader – Ra’s al Ghul – wreken, maar Batman ziet dat niet zitten. Moord is nooit de oplossing. Deathstroke is inmiddels op zoek naar Damian.

Het verhaal is niet eens zo verkeerd, maar de presentatie schiet tekort. ‘Son of Batman’ hangt van de onwaarschijnlijkheden aan elkaar. Vooral de weergave van Damian Wayne is ongeloofwaardig. Dit kind slaat probleemloos volwassen tegenstanders tot moes en kan ondanks twee zware verwondingen aan zijn armen rustig doorvechten. Dit menneke degradeert de ijzersterke en gevaarlijke Deathstroke tot een suffe pestkop. Er is geen dreiging of gevaar, omdat een kind de hoofdrol vertolkt. Kinderen gaan nooit dood in actiefilms, laat staan animatiefilms. Daarnaast is Damian een vervelend type met een grote mond en een onhandelbaar karakter. Erger nog: hij zorgt ervoor dat Batman de tweede viool speelt en amper wat te doen krijgt. ‘Son of Batman’ is vooral een film over Damian. De enige vrouw met een noemenswaardige rol is Talia al Ghul, maar ze krijgt te weinig speeltijd en draagt wel erg strakke pakjes. Ze fungeert vooral als eye candy en dat is jammer, omdat ze een interessant personage is.

Naast het slecht uitgewerkte verhaal, heeft de film ook te kampen met tegenvallende animatie. Vooral de actiescènes ogen houterig en zijn niet zo spannend of opwindend als je van DC Comics mag verwachten. De karakterontwerpen zien er dan weer wel gaaf uit. Deathstroke, Nightwing en Batman zien er goed uit en ook de decors zijn mooi. De soundtrack is afdoende, maar nergens noemenswaardig. Een tegenvaller, deze film.

‘Son of Batman’ verschijnt woensdag 20 augustus 2014 op DVD.