Son of Lassie (1945)

Regie: S. Sylvan Simon | 96 minuten | drama, oorlog, familie | Acteurs: Peter Lawford, June Lockhart, Donald Crisp, Nigel Bruce, William Severn, Leon Ames, Donald Curtis, Nils Asther, Robert Lewis, Fay Helm, Peter Helmers, Otto Reichow, Patricia Prest, Terry Moore, Leon Tyler, Lotte Palfi, Eily Malyon, Pal, Lassie

Acteur Peter Lawford was in de jaren veertig geregeld aan het werk in MGM films, omdat hij dankzij een ongeluk dat hij als kind had met zijn arm, afgekeurd werd voor het leger. Veel van zijn collega’s moesten wel vechten in de Tweede Wereldoorlog, dus hij zat nooit om werk verlegen. De acteur, die in 1984 stierf op 61-jarige leeftijd, heeft een veelbewogen leven gehad. Zo was hij in de jaren vijftig lid van The Rat Pack en trouwde hij met Patricia Kennedy, wat hem John F. Kennedy’s zwager maakte. Ook is hij naar verluidt de laatste persoon geweest die Marilyn Monroe sprak aan de telefoon en waarschijnlijk ook de laatste die haar in leven gezien heeft. Lawford trouwde vier keer en had relaties met diverse actrices, waaronder een controversiële verhouding met Dorothy Dandridge. Andere namen die romantisch gelinkt zijn aan de acteur zijn Lana Turner, Ava Gardner, June Allyson en Kim Novak, om er maar een paar te noemen.

Lawford had de reputatie van een echte womanizer, maar met zijn tegenspeelster in ‘Son of Lassie’ heeft hij maar bar weinig chemie. June Lockhart vertolkt in de tweede speelfilm over een dappere collie de rol van Priscilla. In het eerste deel, ‘Lassie Come Home’, werd haar rol gespeeld door een nog jonge Elizabeth Taylor. June is op haar plaats in de rol van eigenwijze, verliefde Priscilla, die het niet alleen op moet nemen tegen de vooroordelen van haar minstens zo eigenwijze grootvader (Nigel Bruce), maar tevens het object van haar liefde, Joe Carraclough, die zich niet lijkt te willen binden, moet zien te overtuigen van haar interesse. June speelde later in de tv-serie “Lassie” de rol van Ruth Martin. Het zijn leuke scènes, het eerste deel van de film, waarin Laddie, de zoon van Lassie (maar gespeeld door Pal, die in ‘Lassie Come Home’ Lassie speelde) tekeer gaat als een olifant in een porseleinkast, of liever, als een jonge pup in een wereld vol leuke voorwerpen om mee te spelen en aan te knauwen. Dit zorgt voor een flink aantal slapstickmomenten, die onwillekeurig voor een lach zorgen. Maar al snel verandert de toon van de film en valt er nauwelijks nog iets te lachen. Joe neemt dienst als piloot bij de RAF en vader Sam (wederom Donald Crisp) neemt de moeilijke taak op zich om Laddie te trainen. Dit blijkt niet te lukken, want het dier heeft zijn intelligentie niet van zijn moeder. Of toch? Wanneer Joe vierhonderd mijl van huis is, imiteert Laddie de truc van moederlief en rent naar zijn baasje. Sam haalt hem op, maar het duurt niet lang of Laddie keert terug. Een aardige superieur heeft sympathie voor Joe’s gevoelens voor zijn hond en hij laat Joe Laddie meenemen op zijn eerste echte opdracht. Helaas gaat deze vlucht fout en Joe en Laddie landen met een parachute in Noorwegen. Daar raken de twee elkaar kwijt en de rest van de film probeert Laddie zijn baasje terug te vinden.

‘Son of Lassie’ is een onderhoudende film, die de geloofwaardigheid echter wel op weet te rekken. De nazi’s worden eendimensionaal neergezet, maar dat is gezien de periode waarin de film is opgenomen, wel te begrijpen. Wat minder aannemelijk is het feit dat er zo uitgebreid gezocht wordt naar Joe. Toch zorgt dit voor redelijk wat spanning, waardoor de film nergens saai is. ‘Son of Lassie’ is een waardige opvolger van de eerste ‘Lassie’-film.