Song for Marion (2012)

Regie: Paul Andrew Williams | 93 minuten | komedie, drama, muziek, romantiek | Acteurs: Gemma Arterton, Vanessa Redgrave, Terence Stamp, Christopher Eccleston, Anne Reid, Ram John Holder, Calita Rainford, Bill Thomas, Orla Hill, Alan Ruscoe, Brian Shelley, Taru Devani, Sally-anne Cooper, Judith Baird, Ratisha Belush, Stephen Quinnell, Grant Crookes, Abigail Davis-Fletcher, Helen Coverdale

Arthur is de chagrijnige man van de vrolijke, maar terminaal zieke Marion. Met tegenzin brengt Arthur zijn vrouw naar haar wekelijkse repetities voor het plaatselijke seniorenkoor. Tijdens de repetities, onder leiding van haar jonge muziekdocent Elizabeth, en dankzij de moderne liedjes die ze zingen, bloeit Marion helemaal op. Arthur vindt echter dat Marion zich veel te druk maakt. Hij wil dat zijn vrouw rust vanwege haar ziekte. Wanneer Marion komt te overlijden, lijkt de verdrietige Arthur niks meer te hebben om voor te leven. Maar Elizabeth ontdekt dat de koppige Arthur muzikaal talent heeft en probeert de oude man uit zijn isolement te trekken.

Bij het zien van de trailer en het lezen van de synopsis doet ‘Song for Marion’ sterk denken aan de documentaire ‘Young at Heart’ uit 2007, waarin senioren moderne nummers zongen in een koor. In ‘Song for Marion’ zingt het seniorenkoor inderdaad eveneens moderne nummers. Dit is echter maar een klein onderdeel van de film, want de focus ligt grotendeels op Arthur en zijn familie. Gelukkig maar, want daar zit ook de kracht van de film. Het koor had bij wijze van ook een leesclub of bingo avond kunnen zijn. Regisseur en scenarioschrijver Paul Andrew Williams schreef een persoonlijk script met de vraag wat een stroeve oude man uit zijn schulp zou doen laten kruipen. De personages van Arthur en Marion zijn dan ook gebaseerd op zijn eigen grootouders. Williams houdt het verhaal met opzet klein en is er zeker in geslaagd een verhaal te vertellen dat in iedere willekeurige familie zou kunnen voorkomen.

Terence Stamp is perfect gecast als de norse Arthur die het niet kan verwerken dat zijn vrouw ongeneeslijk ziek is. Stamp heeft een karakteristieke kop met priemende blauwe ogen en lijkt als het ware de vleesgeworden versie van de geanimeerde Carl uit de Pixar film ‘Up’, ook al zo’n ‘grumpy old man’ die dol was op zijn vrouw maar verder weinig met de wereld te maken wilde hebben. De acteur is komisch wanneer hij buurtkinderen de stuipen op het lijf jaagt met zijn mopperende persoonlijkheid en ontroert sterk wanneer hij Marion voor het eerst ziet zingen. Ook Vanessa Redgrave en Christopher Eccleston doet het goed als de liefdevolle Marion en de verbitterde James die een slechte relatie heeft met zijn vader.

Dat de senioren plezier beleven aan de muziek en het zingen van de liedjes is leuk om te zien. Maar de makers zetten het koor wel te vaak neer als een groep mensen die op een kinderlijke manier om zich heen kijken. Het voelt daardoor te geforceerd en ook een beetje respectloos. Het verhaal rondom een wedstrijd waar het koor aan meedoet en wordt weggestuurd omdat ze niet ‘classy’ genoeg zijn komt ook iets te kinderachtig over. Het verhaal zakt op die momenten een beetje in. Gelukkig keert Williams daarna snel weer terug naar de kern van het verhaal en ligt de focus weer op Arthur zelf.

‘Song for Marion’ is een lieve film over familie en het open staan voor nieuwe dingen op latere leeftijd. Veteranen Vanessa Redgrave en Terence Stamp dragen de film met hun ontroerende spel.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 11 april 2013