Sonic the Hedgehog 2 (2022)

Recensie Sonic the Hedgehog 2 CinemagazineRegie: Jeff Fowler | 123 minuten | actie, avontuur | Originele stemmencast: Ben Schwartz, Idris Elba, Colleen O’Shaughnessey, Donna Jay Fulks | Acteurs: James Marsden, Jim Carrey, Tika Sumpter, Natasha Rothwell, Adam Pally, Shemar Moore, Lee Majdoub

Soms helpt het om te klagen. Toen fans het eerste beeldmateriaal van ‘Sonic the Hedgehog’ (2020) zagen, volgde er een storm aan (negatieve) reacties over hoe de op de videogame gebaseerde blauwe egel vormgegeven was. Terug naar de tekentafel maar en de release van de langverwachte film werd uitgesteld. Hoewel ‘Sonic the Hedgehog’ nog altijd geen klassieker in de dop is (noch zal worden), is het voor een gameverfilming best goed gelukt. De film liet de kassa’s in ieder geval rinkelen – een geluid dat wellicht extra krachtig klonk door de door vele lockdowns geteisterde bioscopen wereldwijd. Niet zo gek dus dat ‘Sonic the Hedgehog 2’ er met stoom en kokend water moest komen.

In het begin van ‘Sonic the Hedgehog 2’ heeft Sonic het allemaal best naar zijn zin. Hij woont gemoedelijk op een zolderkamertje bij Tom en Maddie (James Marsden en Tika Sumpter) en leidt een dubbelleven als superheld-in-wording, Blue Justice. Ondertussen zien we dat Robotnik, de schurk uit het eerste deel, nog altijd gevangen zit op de Paddestoelenplaneet, maar met behulp van Knuckles – een rode Echidna, weet hij daar te ontsnappen. Knuckles heeft natuurlijk zo zijn redenen daarvoor; hij zint op wraak op Sonic én zoekt de Master Emerald, een edelsteen die de houder ervan eindeloze macht geeft. Gedachten kunnen namelijk met behulp van dit groene voorwerp tot realiteit komen. Knuckles is ervan overtuigd dat hij degene is die recht heeft op dit kleinood, door iets wat Sonics voorouders vroeger gedaan hebben.

Tom en Maddie gaan naar de bruiloft van Rachel (Natasha Rothwell), op Hawaii en hoewel die scènes voorspelbaar zijn en boordevol slapstick, kun je een (glim)lach vast niet onderdrukken. Sonic verwacht een rustig weekendje thuis met de hond, maar daar steken Robotnik en Knuckles een stokje voor. Sonic krijgt gelukkig de hulp van Tails, net als Knuckles een bekende uit de games, maar Sonic moet naast het redden van de wereld ook leren dat hij nog eigenlijk moet groeien in zijn rol als superheld. Hoe weet hij nu wanneer hij daar klaar voor is?

De mix tussen live-action en CGI werkt in deze film, net als in het eerste deel, prima, maar de CGI-scènes zijn geslaagder dan de scènes met de acteurs. Dat ligt vooral aan het script, dat op de momenten waarin Sonic samen met Tails probeert de Master Emerald te vinden vóór Knuckles en Robotnik dat doen, de vaart erin houdt. Wat verder voor de film pleit is dat het geen herhaling van zetten is, het is een waardevolle toevoeging aan wat ongetwijfeld een franchise gaat worden. Het verhaal wijkt voldoende af van de eerste film, en is met de vele verwijzingen naar de videogames een geslaagde ode, misschien nog wel beter dan de eerste. Ben Schwartz, Colleen O’Shaugnessey en Idris Elba zijn prima als respectievelijk Sonic, Tails en Knuckles en Jim Carrey is in zijn element als Dr. Robotnik.

Minpuntjes zijn er ook. ’Sonic the Hedgehog 2’ is met een speelduur van iets meer dan 2 uur wel wat aan de lange kant en originaliteit is ook ver te zoeken. Dat is allemaal niet onoverkomelijk.‘Sonic the Hedgehog 2’ zal zeker aanslaan bij fans van de game en deel 1.

Bioscooprelease: 30 maart 2022
VOD-release: 2 juni 2022 (Pathé Thuis)