Sons of No One (2017)

Recensie Sons of No One CinemagazineRegie: Hans Vannetelbosch | 21 min | korte film, drama | Acteurs: Nora Alberdi Perez, Marcel Gonzalez, Jacqueline Ghaye, Frank Onana

Eva is opvoedster in een jeugdinstelling en zeer begaan met de jongens die ze begeleidt. Een van de jongens – genaamd Justice – valt na een vervelende confrontatie een van de bewakers aan. Wanneer Eva geen duidelijke antwoorden krijgt van de desbetreffende bewake, Marcel, krijgt ze steeds meer twijfels bij zijn integriteit en begint zich af te vragen wie nou eigenlijk goed of slecht is; de gevangene of de bewaker.

Als kijker ben je tijdens de openingsscène getuige van de confrontatie en hoor je hoe Marcel de jongen uitdaagt. Na de afschuwelijke uitspraken van Marcel snap je dat Justice uiteindelijk breekt. Eva is echter niet bij de confrontatie, dus die zie je de hele film intuïtief puzzelstukjes bij elkaar zoeken. Ze voelt dat er iets niet klopt, maar kan niks met zekerheid zeggen. Tot ze zelf geconfronteerd wordt met het brute pestgedrag van Marcel. In deze scène zijn de rollen omgedraaid en hoor je juist als kijker niet wat er gezegd wordt. Dit zorgt voor een aangename spanning tegen het einde, die je in het begin van de film een beetje mist.

Tijdens zijn eerdere films ‘Patient’ en ‘Penitence’ werkte regisseur Vannetelbosch al samen met acteurs Nora Alberdi Perez, Marcel Gonzalez en Jacqueline Ghaye. Ook in ‘Sons of No One’ blijkt het een geslaagde samenwerking met geloofwaardig en natuurlijk acteerwerk.

‘Sons of No One’ weet in een korte tijd een goed beeld te schetsen van hoe het eraan toe kan gaan in dit soort hiërarchische instellingen. Racisme, gerechtigheid en machtsmisbruik komen aan de orde. Je maakt kennis met sympathieke, speelse jongens die allemaal iets op hun kerfstok hebben. Zijn het slechteriken, of mag je ze ook aardig vinden? ‘Sons of No One’ geeft een inkijk in een beknotte wereld vol machtsverhoudingen waar we in onze huidige maatschappij ook vaak genoeg mee te maken krijgen.

Marieke de Vries

DVD- en blu-ray-release: 2 oktober 2018 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #25 – De Beste Vlaamse Kortfilms)