Soof (2013)

Regie: Antoinette Beumer | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Lies Visschedijk, Fedja van Huêt, Dan Karaty, Lobke de Boer, Chantal Janzen, Anneke Blok, Alex Klaasen, George van Houts, Maryam Hassouni, Dick van den Toorn, Sanne Wallis de Vries, Eva Laurenssen, Femke Halsema

Dat het leven van de doorsnee huisvrouw nog niet zo simpel is, bewijst Antoinette Beumer met haar nieuwe romantische komedie ‘Soof’. Samen met haar man Kasper (Fedja van Huêt) en haar drie kinderen vormt Soof (Lies Visschedijk) een gelukkig gezin. Terwijl haar man voor de kost zorgt, is Soof vooral druk met de opvoeding van de kinderen. De chaos die hier bij komt kijken, maakt het Soof moeilijk om haar cateringbedrijfje van de grond te krijgen. Ook Kasper heeft het helemaal heeft gehad met de dagelijkse sleur van het hardwerkende leven. Op een dag nemen ze het besluit om het roer volledig om te gooien.

Vanaf nu zal Soof met haar eerst nog bescheiden cateringbedrijfje proberen voor de kost te zorgen, terwijl Kasper de huishoudelijke taken overneemt. Hoewel de carrière van Soof een flinke boost krijgt als ze de knappe choreograaf Jim (Dan Karaty) tegen het lijft loopt, gaat haar relatie met Kasper steeds verder achteruit. Ondanks onsubtiele verleidingspogingen en goede bedoelingen van beide kanten lijken de twee steeds verder uit elkaar te groeien.

Hoe ideaal het ook leek bij de beslissing, het omdraaien van de rollen lijkt voor geen van beiden een groot succes. Hoewel Soof zichzelf eerst nog kwelde met het idee dat het leven misschien nog veel meer te bieden heeft, verlangt ze al snel weer terug naar de huiselijkheid van het gezinsleven. Helaas is de tijd niet zo gemakkelijk terug te draaien en moet ze verschillende pogingen doen om haar leven  weer op de vertrouwde rails te krijgen.

De keuze voor Lies Visschedijk, wier gemiddelde bekendheid tot nu toe toch niet veel verder reikt dan “Gooische vrouwen”, is opvallend. Maar het is absoluut een geslaagde zet geweest. Samen met Fedja van Huêt, die wederom bewijst dat hij over een zeer gezonde dosis humor beschikt, maakt ze de film een plezier om naar te kijken. De nevenpersonages slagen hier helaas iets minder in. Vooral bij Dan Karaty ontbreekt het nogal aan acteertalent, maar hij heeft het geluk dat dit haast niet opvalt in een rol die zo dichtbij hemzelf staat. Hoewel de rest van de cast ook hoge verwachtingen schept met namen als Alex Jansen, Dick van den Toorn, Anneke Blok en Sanne Wallis de Vries, komt geen van hun personages echt goed uit de verf.

‘Soof’ is gebaseerd op de columns van Sylvia Witteman die enkele keren per week in de Volkskrant verschijnen. Naast culinaire columns schrijft Witteman ook over haar leven als vrouw en moeder. De zus van de regisseur, Marjolein Beumer, is er in geslaagd om de luchtigheid en humor van Witteman mee te nemen in het script. De film mist echter een strakke verhaallijn, waardoor het soms lijkt of er zomaar wat losse flodders worden afgeschoten.  Desalniettemin is ‘Soof’ een zeer geslaagde en herkenbare familiefilm, die tegelijkertijd een ode is aan het gezinsleven en het kleine geluk. Soms moet de dagelijkse stress opzij worden gezet om oog te kunnen hebben voor de schoonheid van alledag.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 12 december 2013
DVD- en blu-ray-release: 24 april 2014