Sorry to Bother You (2018)

Recensie Sorry to Bother You Cinemagazine Regie: Boots Riley | 112 minuten | komedie, fantasie | Acteurs: LaKeith Stanfield, Tessa Thompson, Jermaine Fowler, Omari Hardwick, Terry Crews, Kate Berlant, Michael X. Sommers, Danny Glover, Steven Yeun, Armie Hammer, Robert Longstreet, David Cross, Patton Oswalt, Lily James, Forest Whitaker, Rosario Dawson, Shelley Mitchell

Anno 2019 is het tussen alle Disney-dominantie goed zoeken naar originele verhalen. Natuurlijk, in de onafhankelijke hoek wordt nog altijd genoeg moois en interessants gemaakt, maar het grote publiek krijgt nog zelden een écht radicaal of ontregelend werk voorgeschoteld. In dat kader is het tekenend dat het in Amerika lovend ontvangen ‘Sorry to Bother You’ in Nederland in eerste instantie niet eens werd uitgebracht in de filmzalen. Zonde, want dit regiedebuut van rapper en activist Boots Riley werpt teveel relevante vragen op om over het hoofd gezien te worden.

In ‘Sorry to Bother You’ volgen we Cassius Green (gespeeld door LaKeith Stanfield, eerder onder meer te zien in de fantastische serie “Atlanta” en ‘Get Out’), die aan de slag gaat bij een callcenter. Niet dat mensen per se zitten te wachten op zijn telefoontjes: de hoorn wordt er vaak bij zijn welkomstboodschap al opgegooid. Tot Cassius een tip krijgt van een ervaren collega (Danny Glover): om succesvol te worden, moet hij zijn ‘witte stem’ gaan gebruiken. Met succes: na het vinden van die ‘stem’ slaat Cassius de ene na de andere klant aan de haak. Binnen mum van tijd komt hij in aanmerking voor promotie.

Ondertussen neemt de onrust op de werkvloer toe: de arbeidsvoorwaarden binnen het bedrijf zijn miserabel, en stakingen liggen op de loer. Cassius komt zo al snel klem te zitten tussen zijn ambitie en collega’s, zeker als zijn vriendin (Tessa Thompson) – een politiek geëngageerde kunstenaar – hem dreigt te verlaten. En dan moet de kennismaking met zijn ‘charismatische’ baas (Armie Hammer) nog volgen, waarbij Cassius stuit op de macabere onderbuik van het bedrijf.

Dit alles lijkt zich prima te lenen voor een satirische workplace-comedy, maar gelukkig wil en doet de film veel meer dan dat. Bovenal is ‘Sorry to Bother You’ een vlijmscherpe aanval op het kapitalisme, door Riley onder meer getoond in de krankzinnige excessen binnen de hogere rangen van het bedrijf. Probeer hierna bijvoorbeeld nog maar eens normaal naar tv-serie “BoJack Horseman” te kijken. Het groteske wordt door de regisseur absoluut niet geschuwd, maar het heeft een functie: de film ademt in elke scène relevantie en boosheid, in de geest van het werk van zielsverwant Spike Lee (‘BlacKkKlansman’, ‘Do the Right Thing’).

‘Sorry to Bother You’ mengt het komische, absurdistische en maatschappijkritische in een heerlijke cocktail, die zowel vermaakt als ontregelt. Een aanklacht tegen de werkcultuur, white privilege en vooral het (vastgeroeste) systeem. Riley toont in één klap zijn relevantie aan de filmwereld: een maker die buiten de gebaande paden durft te treden en zijn stem luidkeels laat klinken. En daarvoor heeft Boots Riley zijn ‘witte stem’ gelukkig absoluut niet nodig.

Alex Mazereeuw

Bioscooprelease: 22 augustus 2019 (in het kader van Previously Unreleased)