Soylent Green (1973)

Regie: Richard Fleischer | 93 minuten | drama, thriller, science fiction | Acteurs: Charlton Heston, Leigh Taylor-Young, Chuck Connors, Joseph Cotten, Brock Peters, Paula Kelly, Edward G. Robinson, Stephen Young, Mike Henry, Lincoln Kilpatrick, Roy Jenson, Leonard Stone, Whit Bissell, Celia Lovsky, Dick Van Patten

‘Soylent Green’ speelt zich af in het jaar 2022. Regisseur Richard Fleischer pakt het echter anders aan dan we gewend zijn van films die zich zogenaamd in de toekomst afspelen. In dit geval zijn er geen futuristische vervoermiddelen en robots die al ons werk overnemen, maar is de mens terug gegaan in ontwikkeling. Einde aan de emancipatie, einde aan de natuur en alles wat mooi is aan de aarde.

In 2022 leeft de mens onder leiding van de grote voedselfabriek Soylent. Omdat het zo slecht is gesteld met het broeikaseffect is er geen natuur meer en geen normaal voedsel meer. Het enige voedsel dat de mensen nog eten zijn felgekleurde vierkantjes die gemaakt worden door de firma Soylent. Op dinsdag is het een speciale dag want dan wordt de biologische versie gemaakt van deze blokjes, de groene variant, oftewel de Soylent Green. De wereld is in 2022 ook zwaar overbevolkt. De mensen slapen overal, op de grond, op de trappen en in de kerk. Vrouwen zijn minderwaardig en horen bij het interieur van een huis. Ze worden dan ook liefkozend ‘meubilair’ genoemd. Dit alles is een zeer vreemde situatie, zeker omdat we ons bedenken dat het jaar 2022 steeds dichterbij komt. Is dit een situatie die werkelijkheid zou kunnen worden? Of is het gewoon een vreemde fantasie van de regisseur? Het is in ieder geval een vraag die je bezighoudt tijdens het kijken naar deze film.

Gelukkig is er die vraag om je de hele film bezig te houden, want de rest van de film is niet zo bijzonder. Het bloed dat gebruikt wordt in sommige scènes is zo vreselijk nep, dat het eerder lachwekkend is dan beangstigend. Het acteerwerk spettert ook niet van het scherm en van de plot moet deze film het ook niet hebben. De detective Thorn moet een moord oplossen en komt tot een vreemde, en misselijkmakende ontdekking.

Ook al is deze film eigenlijk gewoon matig te noemen, het beeld van de toekomst dat hier geschetst wordt, geeft wel stof tot nadenken. En het is toch de wens van iedere regisseur, dat er wordt nagedacht over zijn film. Dat punt heeft Fleischer dan in ieder geval binnen.

Eveliene Sanders

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 6 juni 1974