Spaak (2017)

Recensie Spaak CinemagazineRegie: Steven de Jong | 105 minuten | drama, thriller | Acteurs: Tim Douwsma, Aart Staartjes, Raymond Thiry, Jack Wouters, Saskia Elise, Valerie Pos, Wietske de Jong, Nick Golterman, Ramon Ramnath, Amin Ait Bihi, Michiel Kerbosch, Andre Dongelmans, Steven de Jong, Hilly Harms

Het leven van de 24-jarige Luuk Meijer (Tim Douwsma) is wat rommelig. De omgang tussen vader (Raymond Thiry) en zoon is niet erg hartelijk, vriendin Vanessa (Saskia Elise) neemt haar relatie met Luuk niet zo serieus en zelf kan hij maar niet de motivatie vinden om zich aandachtig op zijn studie scheikunde te richten. Wielrennen lijkt zijn enige uitlaatklep en de stevige doch liefdevolle aanpak van coach Dieter Nijdam (Aart Staartjes) zorgt ervoor dat Luuk zijn wielertalent niet laat verslappen. Alhoewel, experimenteren met chemische goedjes gaat hem goed af. Luuk lijkt zijn aandacht vooral daarop te willen vestigen, want al snel blijkt dat zijn eigen ontwikkelde drugspilletjes “the Black Bitch” bij veel feestende jongelui in de smaak te vallen. Wanneer hij besluit zijn pilletjes over de grens te smokkelen loopt het spaak. Luuk wordt gepakt en komt in een gevangenis in Zweden terecht. Daar maakt hij kennis met de onverzorgde maar betrouwbare Jorgen (Jack Wouterse) waarmee hij samen een plannetje smeed om te ontsnappen, met de nodige avonturen tot gevolg. Luuk komt uiteindelijk tot het besef dat drugs levens kapot maakt en doet er alles aan om zijn eigen leven te beteren – onder andere op wielergebied – en anderen te inspireren hetzelfde te doen.

What drugs can do you can do better vormt de zinspreuk in ‘Spaak’. De Friese regisseur Steven de Jong, onder meer bekend van ‘De schippers van de Kameleon’ (2003) en ‘De hel van ‘63’ (2009), besloot de film deels te baseren op het levensverhaal van Paul Rood zoals in het autobiografische boek ‘Groot verzet’ staat omschreven. Om de kneepjes van het vak te leren hebben een tal van studenten die de opleiding tot Audiovisuele Productie volgen de geweldige kans gekregen om, onder het toezicht van professionals, achter de schermen mee te werken aan de productie van ‘Spaak’. Voor hen ongetwijfeld een ervaring om nooit te vergeten.

Drugs, smokkelen, gevangenis, ontsnappen zijn doorgaans de juiste bestanddelen om een spannende film te maken. Helaas laat de uitvoering in dit geval te wensen over. Zo is de keuze om bepaalde shots of scènes achter elkaar te plaatsen onlogisch wat soms zorgt voor een vreemde overgang. De actie of spanning is magertjes of te gemaakt en situaties zijn veelal voorspelbaar of niet altijd even geloofwaardig. Het bij elkaar scharrelen van bekende acteurs zorgt er evenmin voor dat de film van hoogstaand niveau is. Tim Douwsma, zanger en presentator, heeft dan misschien wel de looks maar als acteur weet hij minder goed te presteren. Of het nu om (het overbrengen van) een bepaalde emotie of expressie gaat, het blijft allemaal wat aan de oppervlakkige kant. Voor Raymond Thiry geldt dat de link met drugs al snel gemaakt is dankzij zijn sterke performance in de hitserie ‘Penoza’ maar zijn rol als verbitterde vader van Luuk is gering en daarmee niet per se noemenswaardig. Ook Jack Wouters heeft overtuigender werk geleverd en maakt als grappenmaker van het stel niet de gewenste indruk. Wiens acteertalenten wel voldoende tot uiting komen, en dat op respectabele leeftijd, zijn die van Aart Staartjes. Het krachtige, herkenbare stemgebruik en de gezichtsuitdrukkingen zijn vertrouwd en passen goed binnen het personage van een competitieve wielercoach.

De titel van de film is leuk verzonnen en het initiatief om samen te werken met studenten is attent van De Jong maar vooral om die reden valt ‘Spaak’ eerder onder de categorie (amateuristisch) studentenfilmproject: een antidrugsfilm door en voor jongeren.

Maartje Hopmans

Bioscooprelease: 7 september 2017