Speed Kills (2018)

Recensie Speed Kills CinemagazineRegie: Jodi Scurfield | 102 minuten | actie, misdaad | Acteurs: John Travolta, Katheryn Winnick, Jennifer Esposito, Michael Weston, Jordi Mollà, Amaury Nolasco, Matthew Modine, James Remar, Kellan Lutz, Charlie Gillespie, Moran Atias, Tom Sizemore, Mike Massa, Luis Da Silva Jr., Keith Hudson, Jeffrey Holsman

In ‘Speed Kills’ speelt John Travolta miljonair annex vastgoedmagnaat Ben Aronoff. Deze man besluit op een dag het koude New Jersey te verruilen voor het warme en bruisende Miami Beach. Eenmaal op zijn nieuwe bestemming aangekomen, verandert het leven van Aranoff op slag. Door hem zelf welteverstaan, want deze man besluit om het er goed van te nemen. Hij dumpt zijn gezin en gaat volledig voor een leven vol speedbootraces, drank en vrouwen. De miljonair zet een bedrijf op en bouwt zijn eigen speedboten waarmee hij wedstrijden wil winnen. Deze omslag gaat hem goed af. Wat veel mensen echter niet weten is dat Aranoff er nogal wat illegale handeltjes op nahoudt. Zo smokkelt hij drugs. Hoe lang kan het goed gaan, voordat dit drugsimperium omvalt en de overheid hem in de kladden vat?

‘Speed Kills’ is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Begrijpelijk dat dit bizarre verhaal tot een film heeft geleid. Ook begrijpelijk is de keuze voor Travolta. De acteur heeft zichtbaar zin in deze rol en zet er zijn tanden dan ook goed in. Hij is lekker op dreef en weet de schurkachtige Aranoff met veel bravoure en branie neer te zetten. Travolta’s charisma zorgt ervoor dat deze boef toch net sympathiek genoeg blijft om te volgen.

Helaas is Travolta iets te scheutig met de Botox geweest, waardoor zijn mimiek zeer opmerkelijk is. Zijn emoties komen niet goed over door het gebruik van deze verjongingskuur. Ook zijn slechte pruiken komen nogal lachwekkend en ronduit amateuristisch over. Doodzonde, want dat gaat ten koste van Travolta’s performance wat het beste is dat deze film te bieden heeft.

De cast is niet slecht, maar het is overduidelijk dat dit een passieproject is van Travolta. Hij is de ster en de drijvende kracht achter dit project. Als je zin hebt in een bevlogen performance van deze ster en in de stemming bent voor een opmerkelijke geschiedenisles, dan is dit de film voor jou.

DVD- en blu-ray-release: 21 augustus 2020