Spirit ongetemd – Spirit Untamed (2021)

Recensie Spirit ongetemd (Spirit Untamed) CinemagazineRegie: Elaine Bogan, Ennio Torresan | 87 minuten | animatie, familie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Vajèn van den Bosch, Stephanie van Eer, Sterre van Woudenberg, Peggy Vrijens, Kees Boot, Murth Mossel, Ruben Lürsen, Ellen ten Damme, Britt Dekker, Rogier Komproe, Nurlaila Karim, Benjamin Daalder | Originele stemmencast: Isabela Merced, Marsai Martin, Mckenna Grace, Walton Goggins, Andre Braugher, Julianne Moore, Jake Gyllenhaal, Eiza González, Lucian Perez, Joe Hart, Alejandra Blengio

Zolang er films, paarden en meisjes blijven, zullen er paardenfilms verschijnen. Dit subgenre in de familiefilms voedt een universeel verlangen in veel kinderen: vriendschap sluiten met een (wild) paard en het positieve gevoel krijgen dat hoort bij een buitenactiviteit. ‘Spirit ongetemd’ (‘Spirit Untamed’) past naadloos in het rijtje paardenfilms dat op regelmatige basis uitkomt.

In 2002 kwam het handgetekende ‘Spirit: Stallion of the Cimarron’ uit, wat dan weer geen typische paardenmeisjesfilm was, maar een verhaal over een wild paard dat gevangen genomen wordt door mensen en tegen zijn zin getraind wordt. Deze film van Kelly Asbury (1960-2020) en Lorna Cook werd zelfs genomineerd voor een Oscar voor beste animatiefilm. ‘Spirit: Stallion of the Cimarron’ kreeg een vervolg op Netflix: animatieserie “Spirit Riding Free” liep daar drie jaar. ‘Spirit ongetemd’ is daar dan weer een verfilming van. De makers hebben hiervoor een wat vreemde keuze gemaakt: de speelfilm is geen vervolg, maar een hervertelling van de serie. Of de fans van de serie daar blij mee zijn, valt dus nog te bezien.

Lucky Prescott is als peuter getuige van het ongeluk waarbij haar moeder, een gerenommeerd circusartieste, omkomt. Door verdriet verteerd besluit haar vader dat het beter is dat Lucky opgevoed wordt door haar grootvader en tante Cora, zijn zus. Er is zo’n tien jaar geen contact tussen vader en dochter, maar wanneer wildebras Lucky onbedoeld de politieke carrière van haar opa schaadt, zit er niets anders op dan dat ze terugkeert naar het plaatsje Miradero. ‘Spirit ongetemd’ speelt zich af in het Amerika aan het eind van de negentiende eeuw. In deze westernachtige setting leert Lucky haar vader kennen, ontdekt ze meer over zichzelf én maakt ze nieuwe vrienden.

Het verhaal is niet heel vernieuwend, maar toch doet ‘Spirit ongetemd’ best veel goed. Allereerst is de stemmencast erg goed: Isabela Merced doet het fantastisch als de eigengereide Lucky en Julianne Moore is prima als tante Cora. Jake Gyllenhaal krijgt als vader Jim Prescott niet zo heel veel te doen, maar legt hart en ziel in deze stemmenrol. De animaties zijn zonder meer fraai, met mooie vergezichten die je weg laten dromen bij de rust en de overweldigende schoonheid van de nog ongerepte natuur. De personages zien er uit als in elke grote Hollywood-animatiefilm: met grote glanzende ogen en ronde gezichtjes. Wel erg leuk is dat de film girlpower hoog in het vaandel heeft. Spirit zelf lijkt nog best goed op zijn handgetekende voorouder. Maar met het origineel heeft de film weinig meer van doen, de ontwikkeling van tienermeisje Lucky staat centraal. Is het spannend? Voor jonge kinderen luidt het antwoord hierop ja. Is het onderhoudend? Daarvoor geldt hetzelfde. Het scenario zit bomvol clichés, maar heeft toch nog wat kleine verrassinkjes in petto. Val je buiten de doelgroep (paardenmeisjes of -jongens), dan is dit niet iets voor jou.

Bioscooprelease: 4 augustus 2021
DVD- en blu-ray-release: 1 december 2021