Spokenjagers – Gespensterjäger (2015)

Recensie Spokenjagers CinemagazineRegie: Tobi Baumann | 100 minuten | animatie, komedie, familie, fantasie | Acteurs: Anke Engelke, Milo Parker, Bastian Pastewka, Karoline Herfurth, Christian Tramitz, Christian Ulmen, Julia Koschitz, Ruby O. Fee, Amy Huberman, Bibiane Zeller

“Boeken voor kinderen schrijven is het mooiste beroep van de wereld, het allermooiste. Er zijn weinig dingen die ook maar half zo leuk zijn als kinderen verhalen vertellen (en jezelf natuurlijk ook, maar dat is weer een ander verhaal).” De veelbekroonde Duitse schrijfster en illustratrice Cornelia Funke houdt oprecht van haar vak. In 1999 verscheen voor het eerst een boek van haar hand in het Nederlands; ‘Ridderverhalen’, een bundel verhalen over ridders en andere Middeleeuwse figuren. In 2003 ontving Funke voor ‘The dievenbende van Scipio’ een Zilveren Griffel. Dat verhaal kreeg onder de titel ‘The Thief Lord’ een Engelstalige verfilming, met onder anderen Aaron Taylor-Johnson en Vanessa Redgrave in de hoofdrollen. Ook ‘Hart van Inkt’ werd, onder de naam ‘Inkheart’ (2008) verfilmd. Ondanks een indrukwekkende cast, met onder anderen Helen Mirren, Andy Serkis, Jim Broadbent, Paul Bettany en Jennifer Connelly, werd die film een flop en is er (vooralsnog) niets uitgekomen van de ambitie om de complete trilogie te verfilmen.

In plaats daarvan is er nu een verfilming van een ander succesvol jeugdboek van Funke, ‘Spokenjagers’ – een reeks waar vier boeken van bestaan, wat de deur opent voor vervolgfilms. Het is een Duits-Engels-Ierse coproductie, die in het Engels gedraaid is (met een grotendeels Duitse cast en crew) en vervolgens in het Duits werd nagesynchroniseerd. In de Nederlandse bioscopen draait dan weer een in onze taal nagesynchroniseerde versie, met stemmen van onder anderen Tygo Gernandt en Chava Voor in ’t Holt. De jonge Britse acteur Milo Parker, die veel weg heeft van de jonge Thomas Brodie-Sangster uit ‘Love Actually’ (2003), speelt Tom Thomsen, een elfjarige jongen die nogal angstig in het leven staat en mede daardoor weinig vrienden heeft. Thuis zit het hem ook niet mee; zijn ouders laten hem zomaar alleen thuis en zijn puberende zus laat geen mogelijkheid onbenut om haar broertje neer te sabelen. Tom heeft een levendige fantasie en een fascinatie voor spoken. Soms hoort hij vreemde geluiden in huis. Maar spoken bestaan niet, toch…?

Wanneer Tom voor zijn ouders een fles wijn uit de kelder moet halen, staat hij ineens oog in oog met een groen, slijmerig monster. Zodra hij zijn angst onder controle heeft, ontdekt Tom dat dit een vriendelijk spook is (in professionele termen een ‘ASG’- een Alledaagse Spookgedaante) dat luistert naar de naam Hugo. Hij woont nog maar kort in de kelder van de Thomsens, nadat hij door een oeroude en boosaardige gedaante uit zijn vertrouwde landhuis is verjaagd. Sindsdien waart een ijzig koude wind door de stad – en dat terwijl het hoogzomer is! Hugo vraagt Toms hulp bij het verjagen van de indringer. Ze krijgen bij hun missie steun vanuit onverwachte hoek: de door de wol geverfde spokenjager Hetty Kummeling (Anke Engelke), die pas geleden door het Centraal Spokeninstituut (CSI) ontslagen is omdat ze weigert met haar tijd mee te gaan, ziet in deze klus een uitgelezen mogelijkheid voor eerherstel.

‘Spokenjagers’ is duidelijk geïnspireerd door diverse eerder verschenen films met hetzelfde thema. Om de overeenkomsten met ‘Ghostbusters’ (1984) kun je niet heen. Neem alleen al het uitgebreide wapenarsenaal van Hetty Kummeling. Spookje Hugo is de liefdesbaby van Slimer en ‘Flubber’ (1997) en de vriendschap die ontstaat tussen Tom en Hugo doet dan weer denken aan die in ‘Casper’ (1995). Dat zijn gelukkig allemaal films die ver voor de tijd van de doelgroep van ‘Spokenjagers’ gemaakt zijn. Voor hen – kinderen van zes tot twaalf jaar – maakt het sowieso niet uit dat het verhaal niet bijster origineel is; zolang het spookje grappen maakt, er een spannend avontuur te gebeuren staat en er een herkenbaar centraal personage is, gaan zij in het verhaal mee. En het moet absoluut gezegd worden: de speciale effecten in deze film zijn, zeker tegen het einde, wanneer de grote showdown is met de ijzige antagonist, prima in orde. Daardoor kun je je afvragen of de film niet net té spannend is voor de jongste kijkers, maar is dat voor kinderen niet juist een extra reden om te film te willen kijken?

Bioscooprelease: 15 februari 2017
VOD-release: 13 juni 2017
DVD-release: 13 juni 2017