Squatters (2014)

Regie: Martin Weisz | 101 minuten | drama | Acteurs: Luke Grimes, Gabriella Wilde, Richard Dreyfuss, Thomas Dekker, Gia Mantegna, Nancy Travis, Evan Ross, Darrell Britt-Gibson, Lolita Davidovich, Chris Williams, Andrew Howard, Liana Mendoza, Mimi Kennedy, Brent Briscoe, Carla Jimenez, Cassandra Cruz, James Shanklin, John Lacy, Winston James Francis, David Hoffman, Jerome Ro Brooks

Stel je voor dat je een tijdlang het leven van iemand anders kunt leiden. Voor de twee jonge zwervers Jonas en Kelly komt die droom uit als ze het huis kraken van de Silvermans, een rijke familie die op vakantie is. Een luxe badkuip, fraaie kleding en copieuze maaltijden, het zijn luxe geneugten waar het stel voor het eerst rijkelijk van kan proeven. Maar de tijdelijke idylle van het tweetal wordt ruw verstoord wanneer de Silvermans een stuk eerder dan gepland thuiskomen. Jonas heeft namelijk al de nodige waardevolle spullen uit het huis van de familie Silverman gestolen en te koop aangeboden bij de meedogenloze, met een stel losse handjes uitgeruste en bepaald niet prettig gestoorde crimineel Ronald. Die heeft vooral zijn zinnen gezet op de Porsche Carrera van pater familias David Silverman (Oscarwinnaar Richard Dreyfuss) en is niet het type dat nee als antwoord accepteert…

Dat het verschil tussen rijk en arm in de Verenigde Staten doorgaans enorm groot is mag inmiddels wel bekend zijn. Dat zien we ook in ‘Squatters’, een film waarin die twee compleet verschillende werelden keihard op elkaar botsen. Hoewel het thema van moderne zwervers als antihelden zeker de potentie heeft voor een rauwe en confronterende rolprent, blijft het in ‘Squatters allemaal erg braaf en conformistisch. In feite keiharde thema’s als dakloosheid, misdaad en de strijd om het naakte overleven worden verpakt als een bij vlagen mierzoet sprookje. Bovendien worden er verhaaltechnisch weinig spannende keuzes gemaakt, waardoor ‘Squatters’ vooral de gebaande paden blijft volgen en zelden echt spannend wordt. De band tussen Kelly en Jonas is best vreemd: soms lijkt het daadwerkelijk op een klassieke liefdesrelatie, maar soms doet de band die ze hebben juist meer denken aan die tussen broer en zus. Je krijgt wel wat van Kelly’s achtergrond mee in de film, maar helaas veel te weinig van die van Jonas. En dat is jammer, want hij is wellicht het interessantste karakter van de twee. Stilistisch gezien is ‘Squatters’ wel grotendeels mooi en sfeervol gefilmd in zowel de achterbuurten als de betere wijken van de City of Angels Los Angeles. Op acteergebied is het vooral Andrew Howard die opvalt. Hij zet de schurk Ronald vol geestdrift neer als een maniak die zowel grappig als angstaanjagend is.

Hoewel ‘Squatters’ best wel wat aardige momenten heeft, is het over de gehele linie geen prent waarvan je hart als filmliefhebber sneller gaat kloppen. Daarvoor is het script simpelweg niet sterk en gedurfd genoeg.

Frank Heinen

‘Squatters’ verschijnt woensdag 16 juli 2014 op DVD.