St. Vincent (2014)

Regie: Theodore Melfi | 102 minuten | komedie, drama | Acteurs: Bill Murray, Melissa McCarthy, Naomi Watts, Chris O’Dowd, Terrence Howard, Jaeden Lieberher, Kimberly Quinn, Lenny Venito, Nate Corddry, Dario Barosso, Donna Mitchell, Ann Dowd, Scott Adsit, Reg E. Cathey, Deirdre O’Connell, Ray Iannicelli, Greta Lee, Maria Elena Ramirez, Ron McLarty

‘St. Vincent’, de debuutfilm van regisseur Theodore Melfi, gaat over heiligen die dichterbij opduiken dan je zou denken. Het kan je moeder zijn, of een brandweerman of een leraar. Of het kan iemand zijn die zich op het eerste gezicht helemaal niet als een heilige gedraagt. Vincent (weergaloos geportretteerd door Bill Murray) houdt wel van een drankje en een gokje. Hij heeft het niet zo op andere mensen. Deze ‘grumpy old man’ heeft gokschulden, staat rood bij de bank en is niet bepaald toegerust met empathisch vermogen. De enige waar hij een beetje genegenheid voor voelt, is een ‘lady of the night’, de Russische Daka (met een groot hart gespeeld door Naomi Watts).

Als de alleenstaande moeder Maggie (mooi ingehouden geacteerd door Melissa McCarthy) en haar zoon Oliver (overtuigende rol van Jaeden Lieberher) naast hem komen wonen, neemt zijn leven een andere wending. Hij accepteert schoorvoetend, alhoewel: hij kan het geld goed gebruiken, de rol van babysitter voor Oliver. Maggie maakt lange uren in het ziekenhuis en heeft moeite om het allemaal in haar eentje voor elkaar te boksen. Haar vreemdgaande ex slaat haar ook nog eens om de oren met een voogdijproces om Oliver.

Vincent leert Oliver enige straatwijsheid en neemt hem en passant ook mee naar een stripclub, de paardenrennen en een bar. Én naar het ‘Sunny Side’ tehuis waar Vincents aan dementie lijdende vrouw Sandy wordt verzorgd. De twee leren van elkaar en een bijzondere vriendschap lijkt in de maak.

Het verhaal van ‘St. Vincent’ is natuurlijk niet origineel: een knorrepot van een vent die een jongetje onder zijn hoede neemt. Vincent, laat dat maar aan Bill Murray over, blijkt naast afstotelijk ook charmant. Nooit echt opgegroeid, levend van dag tot dag, een echte ‘loner’. Maar ook nieuwkomer Lieberher verdient een grote pluim. De jongen, die van iedereen in de film het meeste verstand lijkt te hebben, en grumpy Vincent sluiten een wonderlijk chemisch verbond. Tel daar de waarlijk zeer komische rol van Brother Geraghty (Chris O’Dowd) bij op en je hebt een betoverende feel good movie die zorgt voor een lach en een traan. Beter dan dit zijn ze binnen het genre bijna niet te vinden. Deze film niet kijken is ‘heiligschennis’…

Ruud Stift

Bioscooprelease: 23 oktober 2014
DVD-release: 6 oktober 2015