Stadt Land Fluss (2011)

Regie: Benjamin Cantu | 88 minuten | drama | Acteurs: Lukas Steltner, Kai Michael Müller, Steven Baade, Florian Born, Eric Fechner, Christian Hahn, Charlina Ingold, Jan Jendruschewitz, Felix Kaminski, Simon Kirmeier, Katharina Körner, Christian Sauermilch, Tino Trempler, Tobias Weichert

Als je denkt aan een romance op een boerderij, zie je al gauw beelden voor je van ordinair billengeknijp en gerommel op hooizolders. Dat het ook anders, smaakvoller en poëtischer kan bewijst de in Boedapest geboren en tegenwoordig in Duitsland residerende filmmaker Benjamin Cantu. Op een secure, haast documentaire manier schetst hij het leven het boerenleven in de omgeving van Brandenburg, in het oosten van Duitsland. De boerderij in kwestie is een leerschool voor jongeren die een toekomst zien als agrariër. Deze ‘boerenvakschool’ bestaat echt en de meeste mensen in de film – studenten en medewerkers – spelen in feite zichzelf. Op de twee jonge hoofdrolspelers na; zij zijn de enige professionele acteurs in ‘Stadt Land Fluss’ (2011).

Marko (Lukas Steltner) is een van de jongens die stage lopen op de boerderij. Hij is niet de gemakkelijkste jongen. Zijn familie is door alcoholisme uit elkaar gevallen, vandaar dat de jongen zelf geen druppel drinkt. De slungelige Marko is schuchter, introvert en maakt niet makkelijk vrienden. Hij heeft ook geen idee wat hij wil met zijn leven. Studeren gaat hem minder goed af dan de praktijk, maar of het boerenbedrijf nou echt zijn toekomst is, weet hij niet. Jakob (Kai-Michael Müller, met een heerlijk klassiek-rebels krullenkapsel) is zijn tegenpool. Hij heeft een energieke persoonlijkheid, is vol zelfvertrouwen en voelt zich na wat onwennigheidjes aan het begin al gauw helemaal thuis op de boerderij. Jakob was in de race voor een goedbetaalde baan in de financiële wereld, maar gaf deze op voor een stage in de agrarische sector. In tegenstelling tot Marko is hij ‘at ease’ met zichzelf. Voorzichtig bouwen de twee een vriendschap op. Dat Jakob diepere gevoelens heeft voor Marko, is al snel duidelijk. Marko voelt zich echter niet op zijn gemak, weet niet wat hij met zijn emoties aan moet.

Cantu houdt zijn film heel onschuldig; meer dan een paar ontblote bovenlichamen worden er niet getoond. Tederheid staat hier voorop. In de verliefde stiekeme blikken (Müller is er behoorlijk bedreven in), veelzeggende lichaamstaal en een ontegenzeggelijke fysieke aantrekkingskracht tussen de beide jongens schuilt genoeg (onderdrukte) erotiek. De chemie tussen Steltner en Müller is bovendien zeer overtuigend en de romance die opbloeit is een van de meest vertederende die we ooit zagen. Op de tweede helft van de film – met een bescheiden maar toch intense eindscène – valt dan ook nauwelijks wat aan te merken. Het eerste half uur laat echter het nodige te wensen over. De nadruk ligt te weinig op de centrale personages en te veel op de droge, zakelijke weergave van agrarische handelingen. Dat kan best interessant zijn – hoe kalveren hun oormerken krijgen aangemeten bijvoorbeeld – maar niet in een film waarin het uiteindelijk draait om twee jongens en hun ontluikende liefde. Hén willen we zien, niet die koeien of die machines! Die documentaire-achtige setting geeft enerzijds iets eigens en realistisch aan de film, maar leidt anderzijds te veel af. Een scherpere focus, al vanaf het begin van de film, had ‘Stad Land Fluss’ zeker goed gedaan.

Gelukkig maar dat Cantu zich snel herstelt, zeker vanaf het moment dat Jakob zijn intrede doet. De jonge Kai-Michael Müller knalt van het scherm. Samen met Steltner is hij de voornaamste reden om ‘Stadt Land Fluss’ te gaan zien. In een broodnuchtere setting weten zij een hartverwarmende, ontroerende intimiteit op overtuigende wijze vorm te geven. Deze jongens gaan we zeker in de gaten houden. Wat de film zelf betreft; wat ontzettend jammer van dat gortdroge eerste half uur, anders was de score voor ‘Stadt Land Fluss’ nog een half puntje hoger uitgevallen.

‘Stadt Land Fluss’ verschijnt donderdag 23 augustus 2012 op DVD en is vanaf diezelfde datum te huur.