Star Trek: First Contact (1996)

Regie: Jonathan Frakes | 110 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: Patrick Stewart, Jonathan Frakes, Brent Spiner, LeVar Burton, Michael Dorn, Gates McFadden, Marina Sirtis, Alfre Woodard, James Cromwell, Alice Krige, Michael Horton, Neal McDonough,  Marnie McPhail, Robert Picardo, Dwight Schultz, Adam Scott, Eric Steinberg, Scott Strozier, Patti Yasutake, Ethan Phillips

De Enterprise-E reist onder leiding van kapitein Jean-Luc Picard (Patrick Stewart) van de 24e eeuw naar het jaar 4 april 2063, de dag voordat astronaut Zefram Cochrane voor het eerst een raketvlucht maakt met een snelheid die sneller is dan het licht. Deze technische vooruitgang zal ervoor zorgen dat de aarde voor het eerst in contact komt met vriendelijke buitenaardse wezens, de Vulcans. Maar er is vijand die dit eerste contact wil verhinderen en de mensheid wil wegvagen: het angstaanjagende Borg collectief.

Kapitein Jean-Luc Picard en zijn bemanning zullen de strijd weer moeten aanbinden met deze half organische, half mechanische vijand om te voorkomen dat hun eigen toekomst wordt uitgevaagd door de Borg. Het Borg collectief bouwt elk volk dat ze overwinnen om tot een extra groep darren. Ook de technische kennis van het veroverde volk wordt geassimileerd, waardoor de techniek van de Borg buitengewoon geavanceerd is.

De Borg zijn zonder meer de meest fascinerende vijand die het schrijversteam van de ‘Star Trek’ series ooit heeft bedacht. Elke ontmoeting met deze griezelige wezens levert een spannend en ingenieus verhaal op. Zo ook in deze film. Het hoogtepunt is het optreden van de Borg koningin, uitstekend vertolkt door Alice Krige, die probeert android Data aan haar kant te krijgen. De tijdreis zorgt er voor dat ook de kijkers die nog nooit een televisieaflevering van ‘Star Trek’ hebben gezien, zich niet vervelen. Zij kunnen zich identificeren met de karakters uit de 21e eeuw die ook nog nooit van sterschepen en de Borg hebben gehoord. Alfre Woodard, die in ‘Desperate Housewives’ de rol speelde van Betty Applewhite, zet de slimme Lily goed neer. Vooral haar eerste ontmoeting met Borg darren, waarbij ze geregeld verschrikt gilt, is overtuigend. James Cromwell, bekend van ‘L.A. Confidential’ en ‘Babe’, is geweldig als de anti-held Zefram Cochrane, die te veel drinkt en niet weet wat hij aanmoet met de bewonderende blikken van de Enterprise bemanning. Ze behandelen hem als een idool, omdat hij het eerste contact met andere ruimtewezens zal bewerkstelligen. Dit levert situaties op die soms zelfs grappig zijn, terwijl humor toch niet de sterkste kant is van de ‘Star Trek’ scenaristen.

Al met al is dit een goede ‘Star Trek’ film. De vaste Enterprise cast speelt, vooral in de scènes op aarde, met zichtbaar plezier. Voor de fans zitten er leuke verwijzingen en gastoptredens in, onder andere van de Emergency Medical Hologram. Toch blijft het de vraag of de kijker die onbekend is met het hele ‘Star Trek’ universum optimaal van de film kan genieten.

Elisa Hermanides

Bioscooprelease: 6 februari 1997